V příštích desetiletích očekáváme stárnutí obyvatelstva nejen v České republice, ale i na celoevropské úrovni. Tento demografický trend se zákonitě musí odrazit i v oblasti výchovy a vzdělávání - tedy v perspektivě, plánování a zaměřenosti edukačních aktivit. Jsme na to ovšem adekvátně připraveni? Představuje pro nás tato situace dostatečnou výzvu? A pokud ano, jak by vlastně měla edukace seniorů vypadat? Na tyto a další související otázky se právě gerontagogika pokouší hledat (a nalézt) relevantní odpověď. V kursu studenti mohou využít edukačních pomůcek simulujících různá zdravotní postižení, jako jsou tremory, sluchové nebo zrakové vady. K využití je nabízen také simulátor stáří, gerontooblek GERT.
kompetence v rozsahu cíle předmětu
|
-
- Aleš, M.: Nová populační situace. Sociální politika, 1994, č. 2. - Fromm, E.: Lidské srdce. Praha 1969. - Hartl, P.: Psychologický slovník. Praha 1993. - Haškovcová, H.: Fenomén stáří. Praha 1989. - Langmeier, J.: Vývojová psychologie pro dětské lékaře. 2. dopl. vyd. Praha 1991. - Livečka, E.: Úvod do gerontopedagogiky. Praha 1979. - Míček, L.: Sebevýchova a duševní zdraví. Praha 1968. - Pacovský, V.: O stárnutí a stáří. Praha 1991. - Říčan, P.: Cesta životem. Praha 1989. - Švancara, J.: Psychologie stárnutí a stáří. Praha 1983. - Wolf, J. a kol.: Umění žít a stárnout. Praha 1982. - Čornaničová, R.: Edukácia seniorov. Vznik, rozvoj, podnety pre geragogiku. Bratislava: UK, 1998. - Jesenský, J.: Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha: Karolinum, 2000. - Klega, V.(red.): Senioři a univerzity 3. věku. Sborník příspěvků z pracovního semináře. Olomouc:UP, 1995. - Petřková, A. (red.): Deset let vzdělávacích aktivit pro seniory. Olomouc: UP 1997 - Petřková, A.(ed.): Aktuální problémy vzdělávání seniorů. Olomouc:UP, 1999. - Pospíšilová , A.: Cvičení paměti ve vyšším věku. Praha: MPSV,1996. - Stuart-Hamilton, I.: Psychologie stárnutí. Praha: Portál 1999. .
-
ŠPATENKOVÁ, N. (2013). Gerontagogika. Olomouc.
-
ŠPATENKOVÁ, N., SMÉKALOVÁ, L. (2015). Edukace seniorů.. Praha.
|