Předmět: Gerontagogika

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Gerontagogika
Kód předmětu KSA/GERAK
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Špatenková Naděžda, PhDr. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
" Metodologické otázky gerontagogiky " Vzdělávání seniorů jako nový společenský fenomén. " Stárnutí a stáří jako přirozená součást života. " Vývojové změny v průběhu stárnutí a stáří. " Kompetence a produktivita ve stáří " Výchova ke stáří a ve stáří v kontextu celoživotního učení a vzdělávání " Výchova ke stáří. " Didaktické aspekty vzdělávání seniorů. " Typy programů a možnosti vzdělávání seniorů I. " Typy programů a možnosti vzdělávání seniorů II. " Typy programů a možnosti vzdělávání seniorů III.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení
  • Domácí příprava na výuku - 15 hodin za semestr
Výstupy z učení
V příštích desetiletích očekáváme stárnutí obyvatelstva nejen v České republice, ale i na celoevropské úrovni. Tento demografický trend se zákonitě musí odrazit i v oblasti výchovy a vzdělávání - tedy v perspektivě, plánování a zaměřenosti edukačních aktivit. Jsme na to ovšem adekvátně připraveni? Představuje pro nás tato situace dostatečnou výzvu? A pokud ano, jak by vlastně měla edukace seniorů vypadat? Na tyto a další související otázky se právě gerontagogika pokouší hledat (a nalézt) relevantní odpověď. V kursu studenti mohou využít edukačních pomůcek simulujících různá zdravotní postižení, jako jsou tremory, sluchové nebo zrakové vady. K využití je nabízen také simulátor stáří, gerontooblek GERT.
kompetence v rozsahu cíle předmětu
Předpoklady
Bez předchozích předpokladů.

Hodnoticí metody a kritéria
Písemný test

Na základě probraného učiva viz Obsah a Literatura.
Doporučená literatura
  • - Aleš, M.: Nová populační situace. Sociální politika, 1994, č. 2. - Fromm, E.: Lidské srdce. Praha 1969. - Hartl, P.: Psychologický slovník. Praha 1993. - Haškovcová, H.: Fenomén stáří. Praha 1989. - Langmeier, J.: Vývojová psychologie pro dětské lékaře. 2. dopl. vyd. Praha 1991. - Livečka, E.: Úvod do gerontopedagogiky. Praha 1979. - Míček, L.: Sebevýchova a duševní zdraví. Praha 1968. - Pacovský, V.: O stárnutí a stáří. Praha 1991. - Říčan, P.: Cesta životem. Praha 1989. - Švancara, J.: Psychologie stárnutí a stáří. Praha 1983. - Wolf, J. a kol.: Umění žít a stárnout. Praha 1982. - Čornaničová, R.: Edukácia seniorov. Vznik, rozvoj, podnety pre geragogiku. Bratislava: UK, 1998. - Jesenský, J.: Andragogika a gerontagogika handicapovaných. Praha: Karolinum, 2000. - Klega, V.(red.): Senioři a univerzity 3. věku. Sborník příspěvků z pracovního semináře. Olomouc:UP, 1995. - Petřková, A. (red.): Deset let vzdělávacích aktivit pro seniory. Olomouc: UP 1997 - Petřková, A.(ed.): Aktuální problémy vzdělávání seniorů. Olomouc:UP, 1999. - Pospíšilová , A.: Cvičení paměti ve vyšším věku. Praha: MPSV,1996. - Stuart-Hamilton, I.: Psychologie stárnutí. Praha: Portál 1999. .
  • ŠPATENKOVÁ, N. (2013). Gerontagogika. Olomouc.
  • ŠPATENKOVÁ, N., SMÉKALOVÁ, L. (2015). Edukace seniorů.. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Andragogika (2016) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -