After completing the course the student will be able to characterize, analyze, explain, evaluate and argue the issues: human and human cognition, factors of human development - biological determinants, education and environment, power and reach of education, education definitions, aspects of education and philosophy of values from the historical point of view in the individual stages of social development and in the philosophical directions of the late 19th and early 20th centuries. as a basis for current practice, the importance of applying educational principles for the effectiveness of the educational process.
|
-
BENEŠ, M. a kol. Idea vzdělávání v současné společnosti. Praha: Eurolex Bohemia, 2002. 110 s. ISBN 80-86432-40-8..
-
BENEŠ, M. (2001). Andragogika - filozofie - věda. Praha.
-
BLÍŽKOVSKÝ, B. (1992). Systémová pedagogika. Ostrava: Amosium servis.
-
BREZINKA, W. (1996). Filozofické základy výchovy. Praha: Zvon.
-
GRECMANOVÁ, H., HOLOUŠOVÁ, D., URBANOVSKÁ, E. (1999). Obecná pedagogika I., II.. Olomouc: Hanex.
-
Kasper, T., Kasperová, D. (2008). Dějiny pedagogiky.. Praha, Grada.
-
MASARYK, T.G. (1990). Ideály humanitní. Praha: Melantrich.
-
PALOUŠ, R. Čas výchovy. Praha: SPN, 1991..
-
PELCOVÁ, N. (2001). Vzorce lidství. Filosofie o člověku a výchově. Praha: ISV, 2001. ISBN 80-85866-64-1.. Praha.
-
Pinc, Z. (1999). Fragmenty k filosofii výchovy.. Praha: OIKOYMENH.
-
RICHÉ, P., VERGER, J. Učitelé a žáci ve středověku. Praha: Vyšehrad, 2011. ISBN 978-80-7429-028-2..
-
SVOBODOVÁ, Z., PALOUŠ, R. . Homo educandus: filosofické základy teorie výchovy. Praha: Karolinum, 2011..
-
Zaghloul, M. (Ed.). (1997). Thinkers on Education, I-IV.. Oxford.
|