Vyučující
|
-
Hlavinka Filip, Mgr. Ph.D.
-
Grecmanová Helena, prof. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Rozdíly mezi vědeckým zkoumáním filosofickou reflexí výchovy a vzdělávání. Filosofie jakožto výchova. Význam jazyka pro myšlení. Etická výchova. Antinomičnost výchovy a vzdělávání. Specifika role vzdělavatele a vychovatele. Rozdíl mezi výchovnými a vzdělávacími cíli a ideály.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Po absolvování předmětu student bude schopen charakterizovat, analyzovat, vysvětlit, zhodnotit a argumentovat problematiku : člověka a lidského poznání, činitelů rozvoje lidského jedince - biologické determinanty, výchova a prostředí, moci a dosahu výchovy, definic výchovy, aspektů výchovy a filozofie hodnot, kategorií z oblasti výchovy, cílů a obsahu výchovy také z historického hlediska v jednotlivých etapách společenského vývoje a ve filozofických směrech konce 19. a poč. 20. stol. jako východiska pro současnou praxi, význam uplatňování výchovných zásad pro efektivitu výchovného procesu.
Znalosti
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
Beneš, M. Andragogika - filozofie - věda. Praha: Eurolex Bohemia, 2001.
-
BREZINKA, W. (1996). Filozofické základy výchovy. Praha: Zvon.
-
Kasper, T., Kasperová, D. (2008). Dějiny pedagogiky.. Praha, Grada.
-
PALOUŠ, R. Čas výchovy. Praha: SPN, 1991..
-
Pinc, Z. (1999). Fragmenty k filosofii výchovy.. Praha: OIKOYMENH.
-
SVOBODOVÁ, Z., PALOUŠ, R. Homo educandus: filosofické základy teorie výchovy. Praha: Karolinum, 2011..
|