Vyučující
|
-
Petrucijová Jelena, doc. PhDr. CSc.
|
Obsah předmětu
|
Osnova kurzu: 1. Co je poznání? Historický exkurz: empirismus (solipsismus) a jeho kulturně antropologické konotace. Poznání a sdílení zkušenosti. 2. Co je poznání? Historický exkurz: racionalismus a jeho kulturně antropologické konotace. 3. Co je poznání? I. Kant. Novokantovství: spor o nomotetické a idiografické vědy. 4. Co je věda? Kdo nastavuje laťku? Vědy o přírodě. 5. Je společenské (sociální) vědění vědou? 6. Antropologická východiska vědění. Atomismus a holismus. 7. Pozitivismus ve vědách o člověku a kultuře. Člověk ve světle faktů, in pros et cons. 8. Interpretativismus ve vědách o člověku a kultuře. Člověk ve světle významů, in pros et cons. 9. Účastnická epistemologie. Epistemologický problém jinakosti. 10. Multikulturní přístup ve vědách o člověku a kultuře. Relativismus. 11. Věda jako fenomén západní kultury. Věda a moc. Perspektivismus v pohledu na realitu. 12. "Antropologie je dílem empirických vědců, kteří pochopili, že redukce lidi na slova není o nic lepší, než jejich redukce na čísla a obojí dělali s aplombem" (Bernard & Gravlee 2015:5).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je: seznámit studenty s filosofickými základy a přístupy společenských/sociálních věd s důrazem na tematizaci problému jinakosti a možností jejího poznání; rozvíjet dovednost analyzovat heuristické přínosy a limity jednotlivých přístupů, což dá studentům možnost se lépe orientovat ve výzkumných aktivitách.
Odborné znalosti: Po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: * základních epistemologických směrů, * filozofických a teoretických východisek základních výzkumných strategií a * metodických nástrojů a přístupů k problému jinakosti. Odborné dovednosti: Student umí identifikovat základní výzkumné strategie a metodologické problémy jinakosti, analyzovat heuristické přínosy a limity jednotlivých přístupů. Umí komunikovat za pomoci odborné terminologie.
|
Předpoklady
|
předpoklady nejsou definovány
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Seminární práce, Písemný test
1. Aktivní účast na seminářích. 2. Referát: 5-7stranková práce (min. 8000 znaků) vypracovaná na základě přečtení povinné literatury, doplněná vlastním komentářem. Ústní prezentace vypracovaného písemného úkolu doprovázená diskuzí účastníků. 3. 60% úspěšnost písemného testu. 4. Splnění úkolů a odevzdání referátu ve stanovených termínech je požadavkem podmiňujícím možnost vykonat zkoušku. 5. Ústní pohovor.
|
Doporučená literatura
|
-
Bernard, H. R. ? Gravlee, C. C. (eds.). (2015). Handbook of Methods in Cultural Anthropoogy.. Lanham, Boulder, NY, Toronto, London: Rowman & Littlefield.
-
Fay, B. (2002). Současná filozofie sociálních věd. Multikulturní přístup.. Praha: SLON.
-
Foley, D. - Valenzuela, A. (2005). Critical Ethnography: The Politics of Collaboration. In: Denzin, N. K., Lincoln, Y. (eds.) Handbook of qualitative research.. London, New Delhi, SAGE.
-
Foucault, M. (2005). Je třeba bránit společnost.. Praha, Filosofia.
-
Petrucijová, J. (2013). Metodologie antropologických teorií.. Ostrava, OU.
-
Soukup, M. (2014). Terénní výzkum v sociální a kulturní antropologii.. Praha, Karolinum.
-
Winch, P. (2004). Idea sociální vědy a její vztah k filosofii.. Brno:SDK.
|