Předmět: Filozofická antropologie

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Filozofická antropologie
Kód předmětu KSA/FIANT
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Topinka Daniel, doc. PhDr. Ph.D.
  • Petrucijová Jelena, doc. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
Téma 1. Vymezení předmětu filozofické antropologie ve vztahu k filozofii a jiným mimofilozofickým antropologiím. Pojetí filozofie jako vědy teoretické a empirické. Vztah filozofické antropologie a filozofie člověka. Téma 2. Jazykovo - historický aspekt definice člověka Člověk v evropské a mimoevropských kulturách. Historicko - filozofický pohled na člověka: Antika, Středověk, Renesance, Novověk, Moderna o člověku. Téma 3. Esenciální typ filozofického pojetí člověka. Vymezení esenciálního přístupu a jeho vztah k existenciálnímu přístupu. Téma 4. Dílčí esenciální filozoficko-antropologické typy pojetí člověka. Teoretický rozum a jeho typy jako essentia člověka. Praktický rozum a jeho typy jako essentia člověka. Absolutní rozum jako syntéza teoretického a praktického rozumu. Téma 5. Dílčí esenciální filozoficko-antropologické typy pojetí člověka. Smysly a jejich typy jako essentia člověka. L. Feuerbach, K. Marx. Vůle a její typy jako essentia člověka. A. Schopenhauer a F. Nietzsche. Téma 6. Existenciální typy filozofické antropologie. Existentia jako sebe-přesah. Existence a Bůh: S. Kierkegaard, K. Jaspers, G., Marcel, M. Buber. Téma 7. Existenciální typy filozofické antropologie. Existence bez Boha: M. Heidegger, J.-P. Sartre, A.Camus, S. Beauvoir, etc. Téma 8. Interpratační přístup k pojetí člověka. Od F. E. D. Schleiermachera k W. Diltheyu, H.G. Gadamerovi a P. Ricoeurovi. Téma 9. Narativní typy filozofické antropologie. Od M. Heideggera a H. Arendtové k M. Foucaultovi, etc. Téma 10. Německá škola filozofické antropologie. M. Scheler - člověk jako bytost otevřená světu. Téma 11. H. Plessner - excentrická pozicionalita jako vyjádření podstaty člověka. Téma 12. A. Gehlen - nedostatková bytost a fenomén odlehčení. Téma 13. Nová biologie (K. Lorenz, A. Portmann) a sociobiologie (E. O. Wilson) o člověku.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Domácí příprava na výuku - 30 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 24 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 26 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem kurzu je prohloubit znalosti studentů v oblasti problematiky člověka v současné filozofii. Zásadní je práce s primární doporučenou literaturou, na níž je celý kurz založen. Jádrem kurzu je popis vzniku a rozvoje filozofické antropologie ve 20. století i její osvícenecko-Kantovské inspirace (I. Kant, M. Scheler, H. Plessner, A. Gehlen), taktéž postavení člověka na počátku postmoderní epochy dějin. Nahlédnutí do filosofie člověka v historickém kontextu je součástí poznání této oblasti filosoficko-integrálního přístupu k člověku. Důraz bude kladen na porozumění základním filosofickým konceptům popisujícím pojetí člověka v průběhu novověku, respektive 20. století.
Po úspěšném absolvování kurzu bude student schopen rozlišit a charakterizovat základní filozofické směry spadající do oblasti filozofické antropologie a interpretovat myšlenky jejich představitelů na základě kritické analýzy jejich děl. Bude schopen implementovat dříve získané poznatky z filozofie a historie do dějin antropologického myšlení.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Rozhovor

Aktivní účast na seminářích (80 %), studium literatury podle zadání, diskuze, úspěšnost u ústní zkoušky.
Doporučená literatura
  • Buber, Martin:. Problém člověka. Praha: Kalich, 1997.
  • CAMUS, Albert. Člověk revoltující. Praha: Garamond, 2007..
  • CAMUS, Albert. Mýtus o Sisyfovi. Praha: Garamond, 2006..
  • CORETH, Erich. Co je člověk? 2. vyd. Praha: Zvon, 1996..
  • FROMM, Erich. Mít nebo být. Praha: Aurora, 2001..
  • GEHLEN, Arnold. Duch ve světě techniky. Praha: Svoboda, 1972. .
  • GRONDIN, Jean. Úvod do hermeneutiky. Praha: Oikoymenh, 1997..
  • Heidegger, Martin. (2002). Bytí a čas. Praha.
  • Horyna, Břetislav. (1999). Počátky filosofické antropologie . Brno.
  • JONAS, Hans. Princip odpovědnosti. Praha: Oikoymenh, 1997..
  • LIPOVETSKY, Gilles. Éra prázdnoty: úvahy o současném individualismu. Praha: Prostor, 2008..
  • LYOTARD, Jean-Francois. O postmodernismu. Praha, Filosofia 1993..
  • Marcuse, Herbert. (1991). Jednorozměrný člověk. Praha: Naše vojsko.
  • Marx, Karel. Téze o Feuerbachovi. In: Karl Marx, Friedrich Engels. Spisy, sv. 3.: These o Feuerbachovi. Německá ideologie. Praha: Stát. nakl. polit. literatury, 1958. Dostupne: http://www.sds.cz/docs/prectete/eknihy/km_tof.htm.
  • MARX, Karl - ENGELS, Friedrich. Manifest komunistické strany. 10. vyd. Praha, 1988..
  • PETRUCIJOVÁ, J., FEBER, J., HAUER, T. Ztraceni v Terrapolis (antropologie - dromologie - víra). 1. vyd. Kraków: Towarzystwo Słowaków w Polsce, Trnavská univerzita v Trnave, 2012..
  • PETRUCIJOVÁ, J. Křížovatky antropologie - změny paradigmat: díl I. Počátky antropologických reflexí. 1.vydání. vyd. Ostrava: OU, 2010..
  • RORTY, Richard. Filozofie a zrcadlo přírody. Praha: Academia, 2012..
  • SARTRE, Jean-Paul. Existencialismus je humanismus. Praha: Vyšehrad, 2004..
  • Scheler, Max. Místo člověka v kosmu, Praha 1968..
  • SCHELER, Max. Řád lásky. Praha: Vyšehrad, 1971. .
  • SOKOL, Jan. Filosofická antropologie. Praha: Portál, 2002..
  • STARK, Stanislav. Filozofie člověka v historickém kontextu. Plzeň, 2008..
  • TEILHARD DE CHARDIN, Pierre. Místo člověka v přírodě. 2. vyd. Praha: Svoboda-Libertas, 1993..
  • WELSCH, W. Postmoderna - pluralita jako etická a politická hodnota. Praha: Koniasch Latin Press, 1993..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr