Předmět: Filozofie a etika sociální práce

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Filozofie a etika sociální práce
Kód předmětu KSA/FESP
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Veselský Pavel, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Filozofie jako základní způsob tázání se na fundamentální otázky lidského života a praxe, její povaha, klasifikace; péče o celek, možné přístupy ke studii filozofie a etiky v sociální práci. 2. Etika jako praktická filozofická disciplína, možnosti a limity shody v oblasti fundamentální etiky, horizontální a vertikální osa, základní kategorizace a klasifikace etiky, etické teorie jako argumentační pozice sociálního pracovníka. 3. Etika v sociální práci, její význam (Vetlesen a Henriksen), možnosti a limity, klasifikace etiky v sociální práci (Frederick Reamer). 4. Hodnoty v sociální práci (Shardlow), hodnota jako valere (etymologie), etické versus jiné hodnoty, absolutní versus relativní hodnoty, možnosti artikulace hodnot, autonomní versus heteronomní přístup. 5. Hodnoty - pluralita přístupů - Chris Clark, Felix Biestek, Sarah Banksová, Národní asociace sociálních pracovníků (NASW) etc. 6. Normy jako standardy profese; etické kodexy, etický kodex sociálních pracovníků v ČR, shody a rozdíly v etických kodexech (možnosti srovnání), diskuze nad možnými klady a zápory explicitně formulovaných norem v etických kodexech. 7. Národní a mezinárodní organizace sociálních pracovníků, přispívající k formulaci standardů (Mezinárodní federace sociálních pracovníků - IFSW, Národní asociace sociálních pracovníků - NASW, v ČR - Společnost sociálních pracovníků a Profesní komora sociálních pracovníků). 8. Etické problémy a dilemata, morální versus etický problém (Vetlesen a Henriksen), problémové situace a jejich možná typologie, proces řešení etických dilemat, pluralita přístupů při řešení etických dilemat - Alan Gewirth, Loewenberg, Dolgoff a Pine, Ann Conrádová a Frederick Reamer. 9. Diskuze nad etickými dilematy v sociální práci (aplikace nabytých znalostí s možností využití dosavadních zkušeností studentů). 10. Diskuze nad etickými dilematy v sociální práci (aplikace nabytých znalostí s možností využití dosavadních zkušeností studentů). 11. Diskuze nad etickými dilematy v sociální práci (aplikace nabytých znalostí s možností využití dosavadních zkušeností studentů). 12. Diskuze nad etickými dilematy v sociální práci (aplikace nabytých znalostí s možností využití dosavadních zkušeností studentů).

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Kurz nabízí základní vstup do problematiky filosofie a etiky v sociální práci. Jako takový je rozdělen do třech logických okruhů. Cílem prvního je představení filosofie a etiky jako způsobu fundamentálního tázání se na základní otázky člověka. Druhým okruhem je etika - aplikovaná na sociální práci; zdůvodnění významu etiky pro praxi sociální práce, strukturace této oblasti (F. Reamer: hodnoty, normy a etická dilemata), hodnoty sociální práce, etické kodexy, dilemata a jejich řešení. Cílem třetího okruhu je podpořit tázavý postoj studentů a nabídnout prostor pro diskusi nad etickými dilematy v sociální práci, a umožnit tak zúročit nejen dosud nabyté informace, ale i životní a profesní zkušenosti účastníků kurzu.
Student/ka: - se orientuje v základních pojmech filozofie a fundamentální etiky, - dokáže určit a interpretovat význam fundamentálního přístupu pro jeho aplikaci do oblasti sociální práce, - dokáže strukturovat etiku sociální práce jako teoretickou disciplínu i předmět aplikované praxe, - dokáže identifikovat základní hodnoty, normy a dilemata sociální práce a zná rozdíl mezi nimi, - zná vybrané soubory hodnot a norem v sociální práci, orientuje se obzvlášť v problematice etických kodexů, - dokáže vyjádřit povahu etických dilemat a diskutovat nad nimi. Student/ka: - umí samostatně či v malých skupinkách vytvořit podklady pro diskuzi nad etickými dilematy a diskutovat o nich, - umí aplikovat pravidla etického kodexu na praktické situace, - dokáže aplikovat alespoň jeden ze způsobů řešení etického dilematu v praxi. Student/ka: - dokáže rozeznat rozdíl mezi situacemi, které se dotýkají problémů etiky a jinými situacemi, - rozlišuje mezi etickým dilematem a etickým problémem a umí podle toho posoudit, jaký další postup zvolit, - je způsobilý/á řešit etická dilemata a vhodně volit z možných nástrojů (hodnoty, etické kodexy, vodítka pro řešení dilematických situací, supervize etc.).
Předpoklady
Bez předchozích předpokladů.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

Způsob ukončení kurzu - kolokvium, které probíhá formou ústního zkoušení v malých skupinkách studentů. Podmínkou připuštění ke kolokviu je samostatná příprava diskuzí nad etickými dilematy (viz korespondenční úkol) a aktivní účast během těchto diskuzí v rámci závěrečného tutoriálu.
Doporučená literatura
  • Anzenbacher, A. Úvod do etiky. Praha: Zvon, 1994..
  • Henriksen, J.O., Vetlesen, A.J. Blízké a vzdálené. Boskovice: Albert, 2000..
  • Jankovský, J. Etika pro pomáhající profese. Praha: Triton, 2003.
  • Matoušek, O. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2001, kap. 2..
  • Nečasová, M. Filozofie a etika v sociální práci. Brno: Masarykova univerzita, 2001..
  • Veselský, P. Filozofie a etika sociální práce. Olomouc:UP v Olomouci, 2008.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr