Předmět: Environmentální antropologie

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Environmentální antropologie
Kód předmětu KSA/ENANT
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Šotola Jaroslav, Mgr. Ph.D.
  • Čermáková Eva, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1 Nomádi a jejich specifický vztah k prostoru / krajině (teorie o ?eremiálních? a ?hyletických" kulturách: S. Komárek, Z. Neubauer) 2. Nástup zemědělství a sedentarizace a jejich vliv na využívání a chápání prostředí (I. Hodder, M. Gimbutas, Pokorný a kol.) 3. Středověk ? Civitas Dei vs. Civitas Terrena, symbolika přírody, novoplatonismus, problematika lokalizace Edenu, kolonizace a její impakt na krajinu 4. Renesance ? ?rehabilitace? přírody i pozemského života, propojenost člověka a přírody skrze alchymistické teorie, řád a harmonie světa i renesančních zahrad, nové strategie využití krajiny (vznik ?rybnikářských krajin?, pastevectví a využití marginálních oblastí) ; (Löw ? Míchal) 5. Baroko ? krajina jako projekční plátno absolutismu a rekatolizace, fenomén poutnictví a křížových cest, (Kalista, Pokorný a kol.) 6. Osvícenství a romantismus (teorie ?vznešeného? a ?malebného? nový ideál divočiny jako krásné krajiny, umění anglických krajinářských parků, počátky turismu a alpinismu (Stibral, Schama) 7. Industrializace ? nástup využití neobnovitelných zdrojů energie, krajina exploatovaná, vliv železnice na krajinu a společnost a vnímání času, proměna sídel a bydlení, stagnace umění zahrad (Matoušek) 8. Nacismus - romantické kořeny nacismu, symbolika lesa a divočiny a jejich vliv na politiku Německa, ochrana zvířat za nacismu, nacistické zahrady a botanický výzkum. (Sax, Schama) 9. Komunismus ? kolektivizace, ekologické katastrofy, narušení vztahu k půdě likvidací selského stavu, problematika pohraničí a přerušené kontinuity osídlení (Jech) 10. Přístupy 20. století na západě: land art, ekofeminismus, hlubinná ekologie (B. Binka)

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Kurz seznamuje posluchače s variabilitou přístupů lidských společností k prostředí, které obývá. Přibližuje úrovně, na nichž se odehrávají interakce mezi krajinou/prostředím a kulturami: od přímého fyzického využívání, přes jeho dobové mytologické a filozofické reflexe až po jeho estetické uchopení. Cílem je představit přístup k přirozenému světu jako výrazné kulturní specifikum s nejširšími dopady nejen na lidskou společnost ale na ekosystém jako celek. Kurz je koncipován chronologicky, tj. od prehistorických civilizací až po současnost.
Po úspěšném absolvování kurzu bude student schopen popsat základní principy ve vztahu k prostředí v jednotlivých dějinných etapách, včetně jejich příčin i konsekvencí. Absolvent kurzu bude schopen zobecnit získané poznatky při studiu jiných kulturně či časově vzdálených společností, seznámí se se základními paradigmaty popisující vztah mezi kulturou a prostředím a bude schopen zhodnotit jejich přínos i rizika.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Seminární práce

Doporučená literatura
  • ABRAM, David:. The Spell of the Sensuous: Perception and Language in a More-Than-Human World. New York: Vintage, 1997. (vyjde česky jako: Kouzlo smyslů).
  • CÍLEK, Václav:. Tsunami je stále s námi. Eseje o klimatu, společnosti a katastrofách. Praha: Alfa Nakladatelství, 2006..
  • ČERMÁKOVÁ, Eva. Krajinami cizích časů. Praha: Dokořán, 2012..
  • INGOLD, Tim:. The appropriation of nature: essays on human ecology and social relations. Manchester: Manchester University Press, 1986..
  • INGOLD, Tim:. The Perception of the Environment. London - New York: Routledge, 2000..
  • KALUSOK, Michaela:. Zahradní architektura. Brno: CPress, 2004..
  • KOMÁREK, Stanislav:. Příroda a kultura, svět jevů a interpretací. Praha: Academia, 2008..
  • MATOUŠEK, Václav:. Čechy krásné, Čechy mé. Proměny krajiny Čech v době industriální. Praha: Krigl, 2010..
  • NORBERG - SCHULTZ, Christian:. Genius loci: K fenomenologii architektury. Praha: Odeon, 1994..
  • SÁDLO, Jiří a kol.:. Krajina a revoluce: Významné přelomy ve vývoji kulturní krajiny českých zemí. Praha: Malá Skála, 2005..
  • SCHAMA, Simon:. Krajina a paměť. Praha: Argo - Dokořán, 2007..
  • STIBRAL, Karel:. Proč je příroda krásná? Estetické vnímání krajiny v novověku. Praha: Dokořán, 2005..
  • TILLEY, Christopher:. A Phenomenology of Landscape: Places, Paths and Monuments. Oxford - Providence: Berg, 1994..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Kulturní antropologie (2019) Kategorie: Filozofie, teologie 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -