Předmět: Evaluace vzdělávácí akce

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Evaluace vzdělávácí akce
Kód předmětu KSA/EAK
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hlavinka Filip, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Evaluace, hodnocení, interní a externí evaluace; význam pedagogické evaluace pro rozvoj jedinců i organizací; teoretický a aplikační (legislativní) rámec evaluačních procesů v českém vzdělávání. Kontext evaluace ve vzdělávání dětí i dospělých, přístupy k evaluaci ve vzdělávání dospělých (Kirkpatrickův, Hamblinův aj. model). Evaluační proces, jeho fáze, pravidla i úrovně, na kterých může probíhat; přednosti i úskalí evaluačního procesu, metody a jejich specifika: ústí či písemné dotazování: rozhovor, dotazník, pozorování, zkoušení/ test. Evaluace výsledků vzdělávání (práce s chybou). Evaluace vzdělávacích potřeb, vzdělávacích programů, procesu výuky, výsledků edukace.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem disciplíny je objasnit účel, možnosti a principy evaluace vzdělávací akce a její význam pro rozvoj různých aktérů.
Po absolvování disciplíny budou studenti schopni: 1. charakterizovat účel, možnosti, principy evaluace a fáze evaluačního procesu; objasnit význam evaluace pro rozhodování opírající se o data; 2. identifikovat shodné a rozdílné rysy evaluace a výzkumu a evaluace ve vzdělávání žáků a dospělých, 3. objasnit význam pedagogické evaluace pro další rozvoj různých aktérů (vzdělávaných, vzdělavatelů, vzdělávací organizace aj.); 4. vysvětlit princip konstrukce a vhodnost použití základních evaluačních metod a nástrojů, 5. navrhnout a obhájit projekt evaluace pro dvě vzdělávací akce různého charakteru a navrhnout tři různé evaluační techniky pro tyto evaluace (ústí a písemné dotazování: rozhovor, dotazník, pozorování, zkoušení/test).
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta

Doporučená literatura
  • Průcha J. (1996). Pedagogická evaluace. Hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Brno, MU.
  • SLAVÍK, J. (1999). Hodnocení v současné škole. Praha : Portál.
  • Vodák, J.; Kucharčíková, A.:. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. 1. vyd. Praha 2007..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Andragogika maior (2024) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Andragogika maior (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Andragogika minor (2019) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: -