1. Celoživotní vzdělávání, celoživotní učení. Historie pojmu celoživotní vzdělávání. Systém celoživotního vzdělávání. Přechod od celoživotního vzdělávání k celoživotnímu učení. Terminologický kontext (učení, vzdělávání, učící se organizace). Ověřování výsledků neformálního vzdělání, národní soustava kvalifikací. 2. Vzdělávání v průběhu životní dráhy člověka. Etapy celoživotního vzdělávání. Vzdělávání počáteční a další. Institucionálně organizační základna celoživotního vzdělávání. Vzdělávání dospělých. Vzdělávání seniorů. 3. Oblasti celoživotního vzdělávání a učení. Formální vzdělávání. Neformální vzdělávání. Informální učení. Další profesní vzdělávání (podnikové, kvalifikační, rekvalifikační, normativní, atd.). Zájmové vzdělávání dospělých. Občanské vzdělávání dospělých. Pracovně orientované neformální vzdělávání, mimopracovně orientované neformální vzdělávání. 4. Kultury ve vzdělávání. Kultura expertů, kultura inženýrů, kultura prorocká, kultura komunikativní, kultura hry. 5. Soudobé teorie vzdělávání: spiritualistické, personalistické, kognitivně psychologické, technologické, sociokognitivní, sociální, akademické. Andragogické souvislosti teorií vzdělávání. 6. Paradoxy a dilemata institucionalizovaného vzdělávání dospělých. Paradoxy vzdělávání dle Jarvise, Palána, Hartla. Mýty ve vzdělávání dospělých (Brookfield). Dilemata institucionalizovaného vzdělávání dospělých. Kredencialismus. Certifikovaná společnost. Efekt učitelova očekávání. 7. Androdidaktika a její postavení v systému věd. Pojetí androdidaktiky v ČR a v zahraničí. Specifika a funkce vzdělávání dospělých. Vzdělávání dospělých jako etapa celoživotního vzdělávání. Vzdělávání dospělých - součást vzdělávací soustavy. 8. Základní androdidaktické kategorie a vztahy mezi nimi. Projektování vzdělávací akce, kroky projektování (vč. evaluace) a jejich návaznost. 9. Cíl a obsah vzdělávání dospělých. Cíl výuky a požadavky na cíle výuky. Taxonomie výukových cílů (kognitivní, psychomotorické, afektivní cíle) a taxonomie učebních úloh. Stanovení, koncepce a uspořádání obsahu vzdělávání. Trojdimenzionální model výuky dospělých. Obsah výuky a základní učivo. Kurikulum a klíčové kompetence. 10. Metody a formy vzdělávání dospělých. Metoda jako prostředek k dosažení vzdělávacího (výukového) cíle. Třídění metod podle různých kritérií, charakteristika vybraných metod. Metody aktivizující účastníka ve vzdělávání dospělých. Kritéria volby adekvátní metody výuky. Třídění forem podle různých kritérií. Prezenční výuka, distanční vzdělávání, kombinované vzdělávání, sebevzdělávání. Individuální, hromadná a skupinová forma výuky. 11. Charakteristika průběhu vzdělávání (výuky) dospělých a zásady ve vzdělávání. Etapy a fáze vzdělávání (výuky) dospělých. Tradiční a konstruktivistické postupy ve výuce. Organizace a řízení výuky. Systém zásad výuky, vyjmenování a charakteristika jednotlivých zásad výuky a vysvětlení jejich vzájemných vztahů a významu ve výuce. 12. Vzdělavatel ve vzdělávání dospělých. Požadavky na vzdělavatele dospělých (profesní kompetence). Typologie vzdělavatelů dospělých. Příprava vzdělavatele na výuku. 13. Účastník ve vzdělávání dospělých. Specifičnost učení se a vyučování dospělých. Diagnostika a hodnocení účastníků ve vzdělávání dospělých. Metody diagnostikování a hodnocení. Požadavky na kvalifikovanou a kompetentní diagnózu.
|