Předmět: Celoživotní vzdělávání

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Celoživotní vzdělávání
Kód předmětu KSA/CVZST
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dopita Miroslav, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Celoživotní vzdělávání, celoživotní učení. Historie pojmu celoživotní vzdělávání. Systém celoživotního vzdělávání. Přechod od celoživotního vzdělávání k celoživotnímu učení. Terminologický kontext (učení, vzdělávání, učící se organizace). Ověřování výsledků neformálního vzdělání, národní soustava kvalifikací. 2. Vzdělávání v průběhu životní dráhy člověka. Etapy celoživotního vzdělávání. Vzdělávání počáteční a další. Institucionálně organizační základna celoživotního vzdělávání. Vzdělávání dospělých. Vzdělávání seniorů. 3. Oblasti celoživotního vzdělávání a učení. Formální vzdělávání. Neformální vzdělávání. Informální učení. Další profesní vzdělávání (podnikové, kvalifikační, rekvalifikační, normativní, atd.). Zájmové vzdělávání dospělých. Občanské vzdělávání dospělých. Pracovně orientované neformální vzdělávání, mimopracovně orientované neformální vzdělávání. 4. Kultury ve vzdělávání. Kultura expertů, kultura inženýrů, kultura prorocká, kultura komunikativní, kultura hry. 5. Soudobé teorie vzdělávání: spiritualistické, personalistické, kognitivně psychologické, technologické, sociokognitivní, sociální, akademické. Andragogické souvislosti teorií vzdělávání. 6. Paradoxy a dilemata institucionalizovaného vzdělávání dospělých. Paradoxy vzdělávání dle Jarvise, Palána, Hartla. Mýty ve vzdělávání dospělých (Brookfield). Dilemata institucionalizovaného vzdělávání dospělých. Kredencialismus. Certifikovaná společnost. Efekt učitelova očekávání. 7. Androdidaktika a její postavení v systému věd. Pojetí androdidaktiky v ČR a v zahraničí. Specifika a funkce vzdělávání dospělých. Vzdělávání dospělých jako etapa celoživotního vzdělávání. Vzdělávání dospělých - součást vzdělávací soustavy. 8. Základní androdidaktické kategorie a vztahy mezi nimi. Projektování vzdělávací akce, kroky projektování (vč. evaluace) a jejich návaznost. 9. Cíl a obsah vzdělávání dospělých. Cíl výuky a požadavky na cíle výuky. Taxonomie výukových cílů (kognitivní, psychomotorické, afektivní cíle) a taxonomie učebních úloh. Stanovení, koncepce a uspořádání obsahu vzdělávání. Trojdimenzionální model výuky dospělých. Obsah výuky a základní učivo. Kurikulum a klíčové kompetence. 10. Metody a formy vzdělávání dospělých. Metoda jako prostředek k dosažení vzdělávacího (výukového) cíle. Třídění metod podle různých kritérií, charakteristika vybraných metod. Metody aktivizující účastníka ve vzdělávání dospělých. Kritéria volby adekvátní metody výuky. Třídění forem podle různých kritérií. Prezenční výuka, distanční vzdělávání, kombinované vzdělávání, sebevzdělávání. Individuální, hromadná a skupinová forma výuky. 11. Charakteristika průběhu vzdělávání (výuky) dospělých a zásady ve vzdělávání. Etapy a fáze vzdělávání (výuky) dospělých. Tradiční a konstruktivistické postupy ve výuce. Organizace a řízení výuky. Systém zásad výuky, vyjmenování a charakteristika jednotlivých zásad výuky a vysvětlení jejich vzájemných vztahů a významu ve výuce. 12. Vzdělavatel ve vzdělávání dospělých. Požadavky na vzdělavatele dospělých (profesní kompetence). Typologie vzdělavatelů dospělých. Příprava vzdělavatele na výuku. 13. Účastník ve vzdělávání dospělých. Specifičnost učení se a vyučování dospělých. Diagnostika a hodnocení účastníků ve vzdělávání dospělých. Metody diagnostikování a hodnocení. Požadavky na kvalifikovanou a kompetentní diagnózu.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr