Předmět: Biologická antropologie 1

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Biologická antropologie 1
Kód předmětu KSA/BIAN1
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Topinka Daniel, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod do biologické antropologie - člověk očima biologického antropologa. 2. Současná biologická antropologie a její perspektivy. Metody používané v biologické antropologii. 3. Integrální přístup ke studiu člověka aneb proč by (každá) antropologie měla být integrální. 4. Okénko do historie biologické antropologie a medicíny. 5. To podstatné a zajímavé z fylogeneze člověka. 6. Cytologie, molekulární biologie a genetika očima antropologa. 7. Somatologie vybraných orgánových soustav (tělní tekutiny, kardiovaskulární soustava, respirační soustava).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur), Projekce (statická, dynamická)
  • Účast na výuce - 28 hodin za semestr
  • Semestrální práce - 12 hodin za semestr
Výstupy z učení
Ústředním tématem předmětu je člověk jako složitá a individuální bytost, se stránkami biologickou, psychickou, sociokulturní a spirituální, které jsou ve vzájemné interakci. Předmětem biologické antropologie je v souladu se Soukupovou definicí snaha o studium člověka v biosociokulturní perspektivě s důrazem na kulturologický přístup k poznatkům shromážděným přírodními vědami. Dnes je pozornost věnována zejména výzkumu fyziologických, biochemických, genetických a ekologických faktorů, které působí na variabilitu a morfologii lidského těla. V centru pozornosti proto stojí problematika role dědičnosti, přírodního výběru a vnějšího prostředí na proměnlivost organismu ve fylogenetickém a ontogenetickém vývoji člověka. Předmět poskytuje základní informace o fylogenetickém a zejména ontogenetickém vývoji člověka. Přináší klíčové informace o stavbě a funkci lidského těla a o metodách používaných v biologické antropologii. Seznamuje studenty se základy cytologie, molekulární biologie a humánní genetiky.
Po absolvování předmětu bude student obeznámen se základní terminologií biologické antropologie, bude znát zařazení biologie do systému antropologických věd. Bude ovládat historii oboru biologická antropologie, základy cytologie, molekulární biologie a genetiky, základy ontogeneze a fylogeneze člověka. Bude mít dostatečné informace o struktuře a funkcích lidského těla. Bude rozumět aplikacím poznatků biologické antropologie v medicíně, kriminalistice a průmyslu. Bude znát základy metodologie biologické antropologie.
Předpoklady
Bez předchozích předpokladů.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor, Seminární práce

Práce se zahraniční literaturou ve vybraném světovém jazyce - její využití v seminární práci. Úspěšné absolvování kurzu je podmíněno odevzdáním a obhajobou seminární práce na zadané téma (s citacemi min. 5 relevantních studijních pramenů, z toho alespoň jednoho ve světovém jazyce). Její obhajoba bude součástí kolokvia.
Doporučená literatura
  • Odborné tuzemské i zahraniční časopisy k tématice biologické antropologie (Česká antropologie; American Journal of Human Biology; Annals of Human Biology; American Journal of Physical Antropology; Homo; Journal of Human Evolution)..
  • Cichá, M. (2011). Biologická antropologie: studijní opora. Olomouc: Hanex.
  • Cichá, M. (2014). Integrální antropologie. Praha: Triton.
  • Dawkins, R., Kopský, V., & Zrzavý, J. (1998). Sobecký gen. Praha: Mladá fronta.
  • Fialová, L., Kouba, P., & Špaček, M. (2008). Medicína v kontextu západního myšlení. Praha: Galén.
  • Flegr, J. (2009). Evoluční biologie. Praha: Academia.
  • Fouts, R., Mills, S. T., & Jindrová, A. (2000). Nejbližší příbuzní: co jsem se od šimpanzů dozvěděl o nás. Praha: Mladá fronta.
  • Gould, S. J., & Markoš, A. (1998). Jak neměřit člověka: pravda a předsudky v dějinách hodnocení lidské inteligence. Praha: NLN.
  • Le Breton, D. Anthropologie du corp et modernité. Paris: Éditions Presses Universitaires de France, 2005. ISBN 978-2130552475.
  • Le Breton, D. (2002). Signes ďidentité: tatouages, piercings et autres marques corporelles. Paris: Métailié.
  • Merkunová, A., Orel, M., & Svoboda, J. (2008). Anatomie a fyziologie člověka pro humanitní obory. Praha: Grada Publishing.
  • Rak, R., Matyáš, V., & Říha, Z. (2008). Biometrie a identita člověka ve forenzních a komerčních aplikacích. Praha: Grada.
  • Riegerová, J., Přidalová, M., & Ulbrichová, M. (2006). Aplikace fyzické antropologie v tělesné výchově a sportu: (příručka funkční antropologie). Olomouc: Hanex.
  • Soukup, M. (2011). Kultura: biokulturologická perspektiva. Červený Kostelec: Pavel Mervart.
  • Soukup, V. (2004). Dějiny antropologie. Praha: Karolinum.
  • Šmarda, J., Bahbouh, R., Orel, M., Svoboda, M., & Šmahel, Z. Biologie pro psychology a pedagogy.
  • Vančata, V. (2003). Paleoantropologie - přehled fylogeneze člověka a jeho předků. Brno, CERM.
  • Wright, R., & Hradilek, A. (2002). Morální zvíře: proč jsme to, co jsme. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr