Vyučující
|
-
Vranovský Karel, Mgr.
-
Šotola Jaroslav, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Úvod: šíře, záběr a kontroverze oboru biologické antropologie 2) Dualita člověka: tělo vs. duše jako ústřední téma předmětu (teorie mysli: předmoderní koncepce, proměny moderního myšlení od Carthesia po Dennetta) 3) Temné dějiny biologické antropologie 1: Kritika antropometrie a teorie rasy (problémy klasifikace, historie antropometrie, omyly kraniometrie, frenologie, eugeniky, vznik anti-rasových hnutí) 4) Temné dějiny biologické antropologie 2: Kritika psychometrie (IQ, Flynn Effect, problém definice duševního zdraví, omyly klinické psychiatrie, vznik anti-psychiatrického hnutí) 5) Antropogeneze aneb jak to bylo doopravdy: Stručný přehled historie lidského druhu 6) Genetika ve zkratce: Jak (ne)fungují geny (proces expresse genu, genotyp vs. fenotyp, epigenetika, faktory selekce, obecně rozšířené omyly) 7) Poučení z etologie: Tvor ve svém prostředí (instinkt, imprinting, primed learning, pairbonding strategies a další) 8) Kooperace 1: hádanka altruismu (Teorie Her a její příbuzní) 9) Kooperace 2: oči, ruce, jazyk (Kooperační adaptace lidského druhu) 10) Stručný pohled na neurovědy: Kognitivní hry (struktura mozku a limity vnímání, konfabulace a jiné podivnosti) 11) Sociobiologie a její pohrobci 1: Historie rozkolu mezi evolučními a sociálními vědami (Kritická teorie rasy a genderu, kauza Wilson, kauza Gould) 12) Sociobiologie a její pohrobci 2: Některé současné socio-evoluční teorie, jejich přínosy a limity 13) Třetí strana mince: Úlety (anti-)biologie (Mičurinismus, Young Earth Creationism a další perly z dějin popírání biologie)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se základy oboru biologické antropologie, s důrazem na její propojení s obory sociálně-vědními. Obor biologické antropologie sebou přináší dlouhou řadu složitých akademických, etických i filozofických otázek, které hluboce ovlivňují naši každodenní realitu. Zaměříme se tedy především na konceptuální problémy, kontroverze a nedorozumění, které obor provázejí. V rámci předmětu nahlédneme do dějin biologicko-antropologické praxe, ale také přímo do témat biochemie, genetiky, neurologie a psychiatrie. Smyslem je pochopit proč přesně jsou pro nás tyto témata alespoň v nějakém smyslu významné, jak se prolínají se sociálními vědami, jak a proč tak často dochází k jejich dezinterpretaci, a jaké jsou jejich historické a kulturní kontexty.
Absolvent kurzu by měl chápat obecnou podstatu problémů spjatých s tématy jako je rasa, IQ, duševní nemoc, význam genetiky a dědičnosti, limity nervové soustavy a vnímání. Měl by být schopen reagovat na obecně rozšířené mýty a omyly které okolo těchto témat panují a rozumět historii kulturně-politického kontextu který je obklopuje. A konečně, měl by odejít s alespoň základním uvědoměním si kategorické neúplnosti současných perspektiv na tzv. problematiku nature vs. nurture, a to napříč politickými spektry.
|
Předpoklady
|
Nejsou definovány.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta
Závěrečná esej
|
Doporučená literatura
|
-
Axelrod, R. M. The Evolution of Cooperation. New York: Basic Books. 2006.
-
Dawkins, R., Kopský, V., & Zrzavý, J. (1998). Sobecký gen. Praha: Mladá fronta.
-
Denett, D. C. Darwin?s dangerous idea: Evolution and the meanings of life. New York: Simon & Schuster. 1995.
-
Gould, St. J.:. Jak neměřit člověka, NLN, 1997.
-
Koukolík. (2014). Mozek a jeho duše.
-
Lewontin, R. C., & Prucklova?, R. Biologie jako ideologie: za co mohou naše geny?. Jota. 1997.
-
Petrů, M. (2007). Fyziologie mysli: úvod do kognitivní vědy. Praha: Triton.
-
Pinker, S. (2002). The Blank Slate: The modern denial of human nature.. New York, NY: Viking.
-
Relethford, J.:. (2002). The human species: An introduction to biological anthropology (5. ed).. New York: McGraw-Hill.
-
Ridley, M., & Konvička, M. (2007). Červená královna: [sexualita a vývoj lidské přirozenosti]. Praha: Portál.
-
Richerson, P. J., & Boyd, R. (2005). Not by Genes Alone. How Culture Transformed Human Evolution. Chicago and London: University of Chicago Press.
-
Sacks, O., Čechová, A., & Stehlíková, O. Muž, který si pletl manželku s kloboukem: A jiné klinické povídky. Praha: Portál. 2024.
-
Sahlins, M. The use and abuse of biology: An anthropological critique of sociobiology. Ann Arbor, Mich: Univ. of Michigan Press. 2003.
-
Segerstr?le, U. C. O. Defenders of the truth: The sociobiology debate. Oxford: Oxford Univ. Press. 2001.
-
Tomasello, M. Why we cooperate. Cambridge, Mass: MIT Press. 2009.
-
Trivers, R. L. The Evolution of Reciprocal Altruism. The Quarterly Review of Biology, 46, 35?57. 1971.
|