Předmět: Analýza vzdělávacích potřeb

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Analýza vzdělávacích potřeb
Kód předmětu KSA/AVPVD
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
Obsah předmětu
1. Kontext analýzy vzdělávacích potřeb Analýza vzdělávacích potřeb v kontextu firemního vzdělávání 2. Firemní vzdělávání - terminologický kontext Strategický přístup ke vzdělávání pracovníků Firemní vzdělávání, profesní vzdělávání, další profesní vzdělávání 3. Analýza vzdělávacích potřeb a ostatní personální činnosti Analýza vzdělávacích potřeb jako nástroj využitelný při výběru pracovníků, kariérovém plánování, hodnocení pracovníků a vzdělávání pracovníků 4. Prostředí pro analýzu vzdělávacích potřeb Vnější prostředí Vnitřní prostředí 5. Zdroje pro analýzu vzdělávacích potřeb Zdroje pro analýzu prostředí firemního vzdělávání 6. Strategický přístup k firemnímu vzdělávání a k analýze vzdělávacích potřeb Poslání a vize firmy Strategický rámec a strategické kontinuum Plánování a tvorba strategie vzdělávání Implementace strategie firemního vzdělávání Monitorování a vyhodnocování strategie firemního vzdělávání 7. Kompetenční přístup k analýze vzdělávacích potřeb Řízení podle kompetencí Kompetence 8. Kompetenční modely Matice kompetencí Kompetenční mapa 9. Analýza a identifikace vzdělávacích potřeb Vzdělávací potřeby Zdroje pro analýzu vzdělávacích potřeb Způsoby analýzy vzdělávacích potřeb 10. Metody a techniky analýzy vzdělávacích potřeb Typologie metod Kritéria pro využití metod Metodika analýzy vzdělávacích potřeb 11. Využití výsledků analýzy vzdělávacích potřeb Oblasti využití výsledků analýzy vzdělávacích potřeb Limity využití výsledků analýzy vzdělávacích potřeb 12. Interpretace výsledků analýzy vzdělávacích potřeb Cíle vzdělávací akce Obsah vzdělávací akce

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Pracovní činnosti (dílny), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je seznámit studující s terminologickým i společenským a legislativním kontextem firemního vzdělávání se zaměřením zejména na fázi analýzy vzdělávacích potřeb. Studenti se naučí využívat základní zdroje a metody analýzy vzdělávacích potřeb. Naučí se vytvořit projekt analýzy vzdělávacích potřeb a interpretovat získaná data do podoby kompetenčního modelu.
Student: - dokáže popsat hlavní kroky analýzy vzdělávacích potřeb; - umí charakterizovat hlavní zdroje pro analýzu vzdělávacích potřeb. Student dokáže zpracovat projekt analýzy vzdělávacích potřeb. Student je schopen: - zvolit vhodnou metodiku pro analýzu vzdělávacích potřeb. - provést interpretaci analýzy vzdělávacích potřeb.
Předpoklady
KSA/VSVD, KSA/TVVD1, KSA/PVAE1

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Seminární práce

Kolokvium: K udělení kolokvia je nezbytné vyřešit zadanou případovou studii a prezentovat hlavní výstupy. Kolokvium bude probíhat jako prezentace výstupů z řešení případové studie.
Doporučená literatura
  • Studijní pomůcky: pracovní listy a powerpointové prezentace určené ke studiu dalších, doplňujících informací k tématu..
  • Armstrong, M.:. Řízení lidských zdrojů. 1. vyd. Praha 2002..
  • Barták, J.:. Základní kniha lektora/trenéra. 1. vyd. Praha 2003..
  • Bartoňková, H.:. Firemní vzdělávání - strategický přístup ke vzdělávání pracovníků. 1. vyd. Praha: Grada 2010..
  • Bartoňková, H.:. Firemní vzdělávání. 1. vyd. Olomouc 2007..
  • Bartoňková, H.:. Vzdělávací strategie. 1. vyd. Olomouc 2008..
  • Belcourt, M., Wright, P. C.:. Vzdělávání pracovníků a řízení pracovního výkonu. 1. vyd. Praha 1998..
  • Bělohlávek, F. - Košťan, P. - Šuleř, O. Management. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 2001..
  • Belz, H. - Siegrist, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. 1. vyd. Praha: Portál, 2001..
  • Buckley, R.; Caple, J.:. Trénink a školení. 1. vyd. Brno 2004..
  • Disman, M.:. Jak se vyrábí sociologická znalost, 1. vyd. Praha 1993..
  • Hroník, F. (2006). Hodnocení pracovníků. Praha: Grada.
  • Hroník, F.:. Rozvoj a vzdělávání pracovníků. 1. vyd. Praha 2007..
  • Charvát, J.:. Firemní strategie pro praxi. Praha, Grada Publishing 2006.
  • Kubeš, M.; Spillerová, D.; Kurnický, R.:. Manažerské kompetence. Způsobilosti výjimečných manažerů. 1. vyd. Praha 2004..
  • Medlíková, O.:. Lektorské dovednosti. 1. vyd. Praha 2010..
  • Mužík, J.:. Andragogická didaktika. 1. vyd. Praha 1998..
  • Pasch, M.; Gardner, T. G. a kol.:. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. 1. vyd. Praha 1998..
  • Petty, G.:. Moderní vyučování. 1. vyd. Praha 1996..
  • Plamínek, J.; Fišer, R.:. Řízení podle kompetencí. 1. vyd. Praha 2005..
  • PRÁŠILOVÁ, M. (2006). Tvorba vzdělávacího programu.. Praha: TRITON.
  • Prokopenko, J., Kubr, M. a kol.:. Vzdělávání a rozvoj manažerů. 1. vyd. Praha 1996..
  • Šoferová, J.:. Lektorské finty. 1. vyd. Praha 2008..
  • Veteška, J., Tureckiová, M.:. Vzdělávání a rozvoj podle kompetencí. 1. vyd. Praha 2008..
  • Vodák, J.; Kucharčíková, A.:. Efektivní vzdělávání zaměstnanců. 1. vyd. Praha 2007..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr