Název předmětu | Aplikovaná antropologie |
---|---|
Kód předmětu | KSA/APA |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Úvodní hodina 2, Dějiny aplikované antropologie Baba, Marietta L. and Carole E. Hill. What's in the Name 'Applied Anthropology'? 3. Domorodci a ochrana životního prostředí. An Encounter with Global Practice Reed, Richard. Two Rights Make a Wrong: Indigenous Peoples Versus Environmental Protection Agencies (s. 256-263) 4. Dilemata aplikované antropologie v českém prostředí Diskuze na téma výzkumu Romů na stránkách časopisu Biograf 5. Akční výzkum, Participativní výzkum Ervin, A. M. Applied Anthropology: Tools and Perspectives for Contemporary Practice, kap. Participatory Research, s. 219-232. 6. Aplikovaná antropologie a autochtonní etnika Seminář s Dr. Rudolfem Havelkou na základě jeho zkušeností z jeho výzkumu v Rusku a Finsku. 7. Antropologie turismu (přednáška) 8. Antropologie turismu (seminář) Bruner. E. M. 2001: The Maasai and the Lion King: Authenticity, Nationalism, and Globalization in African Tourism. American Ethnologist 28/4, 881-908. HarrellBond, B. E., Harrel-Bond, D. L. 1979. Tourism in the Gambia. Review of African Political Economy, 6/14, 78-90. 9. Rozvojová antropologie (přednáška) 10. Rozvojová antropologie (seminář) Hansen, A. 2002. The Illusion of Local Sustainability and Self-Sufficiency: Famine in a Border of Northwestern Zambia. In: McDonald, J. H. (ed.) 2002. The Applied Anthropology Reader. Boston: Allyn and Bacon. Olivier de Sardan, J.-P. 2005. Excerpts from anthropology & development. Understanding contemporary social change. London & New York: ZED books 2005. (In: Horáková, H. (ed.) 2011. Antropologie moderní Afriky: Studijní texty, Pardubice: Univerzita Pardubice.) 11. Medicínská antropologie (přednáška) 12. Medicínská antropologie (seminář) Foster, G. 2002. Relationships between Theoretical and Applied Anthropology: A Public Health Program Analysis. In: McDonald, J. H. 2002. The Applied Anthropology Reader. Boston: Allyn and Bacon, pp. 88-104. Mildnerová, K. 2010: Local Conceptualisation of Health, Illness and Body in Lusaka, Zambia. Anthropologia Integra 1, pp.13-23.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Výstupy z učení |
Aplikovaná antropologie je v zahraničí etablovaná a rozvíjející se disciplína. Jejím cílem je využití antropologického přístupu při výzkumu a navrhování opatření v oblastech kulturního soužití a sociální koheze. Cílem kurzu je seznámit studenty se zahraničními přístupy a demonstrovat možnosti využití aplikované antropologie na zatím skromných příkladech z České republiky.
Student se bude orientovat v rozdílech mezi aplikovaným a základním výzkumem; bude znát základní výzkumné metody a přístupy v rámci aplikované antropologie; bude schopen vyhodnotit možné výhody i etická rizika konkrétního aplikovaného výzkumu; bude umět navrhnout vlastní aplikovaný výzkum. |
Předpoklady |
Základní znalost anglického jazyka, schopnost rozumět, číst text v anglickém jazyce.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Seminární práce
docházka na přednášky/semináře 75% aktivně číst zadanou četbu a zapojovat se do diskuze zpracování seminární práce na zadané téma |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Kulturní antropologie minor (2019) | Kategorie: Filozofie, teologie | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Kulturní antropologie maior (2019) | Kategorie: Filozofie, teologie | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: - |