Předmět: Adaptace, asimilace a integrace imigrantů

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Adaptace, asimilace a integrace imigrantů
Kód předmětu KSA/AAII
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Topinka Daniel, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Adaptace, akulturace, asimilace a integrace 2. Migrační fáze, fáze zabydlování; domov jako sociologická kategorie 3. Koncept integrace imigrantů: první vlna asimilacionismu 4. Koncept integrace imigrantů: druhá vlna asimilacionismu 5. Koncept integrace imigrantů: segmentarizovaná integrace 6. Koncept integrace imigrantů: transnacionální a občanská integrace 7. Systémová integrace imigrantů: dimenze integrace 8. Sociální integrace imigrantů 9. Adaptace a akulturace 11. Výzkumy v oblasti integrace 12. Příklady integrace

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Kurz seznamuje studenty s vývojem konceptu integrace v rovině sociální a systémové a představuje jeho utváření v rámci sociálních věd na příkladu integrace migrujících. Kurz se systematicky zabývá tím, co se odehrává v poslední fázi migrace tj. v okamžiku zabydlování se a jaké procesy (integrace/exkluze) a fenomény toto začleňování provází. Koncept integrace imigrantů se utvářel pod silným vlivem asimilacionismu, na základě něhož lze identifikovat čtyři etapy formování konceptu.
Po absolvování kurzu bude student schopen popsat a vysvětlit vývoj konceptu integrace a jeho utváření v jednotlivých etapách. Dále bude schopen vymezit migrační fáze, orientovat se ve vývojových etapách konceptu, představit systémovou integraci imigrantů, proces adaptace a akulturace.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
1) 75% docházka na seminář 2) aktivní četba zadaných textů dle rozvrhu četby 3) odevzdání písemného rozboru předloženého odborného textu na základě předem stanovených požadavků (rozsah 4 NS) 4) složení písemné zkoušky
Doporučená literatura
  • Berry, J.W. (2005). Acculturation: Living successfully in two cultures..
  • MARADA, Radim. Etnická různost a občanská jednota. Brno: CDK. 2006..
  • Topinka, D., Kliment, P. (2013). Coping Strategies of Immigrants from Ukraine and Mongolia in the Czech Republic..
  • Topinka, D. (2015). Role religiozity a etnicity v procesu integrace muslimů - imigrantů do české společnosti..
  • TOPINKA, D. Utváření konceptu integrace imigrantů. In Topinka, D. et al, Kultura, média, komunikace. II. Olomouc: 2009, s. 145 - 172..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Migrační studia (2024) Kategorie: Geografické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Migrační studia minor (2024) Kategorie: Geografické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Migrační studia maior (2019) Kategorie: Geografické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Migrační studia minor (2019) Kategorie: Geografické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Migrační studia maior (2024) Kategorie: Geografické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Migrační studia (2019) Kategorie: Geografické obory 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: -