Předmět: Disertační seminář 1

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Disertační seminář 1
Kód předmětu KSA/95S1
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sýkorová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
  • Šmausová Gerlinda, prof. PhDr.
  • Dopita Miroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Kubátová Helena, doc. PhDr. Ph.D.
  • Lužný Dušan, prof. PhDr. Dr.
  • Lux Martin, doc. Ing. Mgr. Ph.D.
  • Ryšavý Dan, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Forma výuky: seminář, kolokvium Obsah: Systematické zpracovávání disertačního projektu v souladu s individuálním studijním plánem a dle doporučení školitele/školitelky, popř. návrhů vzešlých z kolokvia. Průběžné vyhodnocování postupu prací na disertaci a případné úpravy disertačního projektu. Prezentace disertačního projektu, resp. projektu disertačního výzkumu a jeho obhajoba. V LS studující obdrží písemný záznam obhajoby projektu spolu se zhodnocením stavu práce na disertačním projektu a doporučením případných úprav plánu dalšího postupu.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Studující zpracovávají konkrétní části disertačního projektu pod odborným vedením školitele/školitelky. Spo-lupracují s ním/s ní na rozvržení disertačního projektu, formulaci výzkumného cíle a výzkumné otázky a na vystavění teoretického a metodologického rámce projektu. V kolokviích studující prezentují své disertační pro-jekty (v ZS první, v LS propracovanější verzi). Prezentace probíhá před doktorandy a doktorandkami ze všech ročníků doktorského studia, školiteli a garantem předmětu. Cílem kolegiální diskuse je napomoci k identifikaci silných a slabých stránek projektu a navrhnout případnou úpravu postupu prací na disertaci. (Účast školi-tele/školitelky na kolokviu umožňuje koordinaci prací na disertaci.) Studující se zároveň cvičí v recenzování návrhů předložených jejich kolegy/kolegyněmi. Edukační cíle: Studující získají hlubší teoretické a metodologické znalosti a dovednosti (kompetence) v oboru disertační práce: dokáží definovat odborné téma zpracovatelné v rozsahu disertační práce, kriticky analyzovat relevantní odbornou literaturu a na jejím základě navrhnout teoretický rámec disertačního výzkumu, formulovat výzkumný cíl a výzkumnou otázku a zvolit adekvátní výzkumnou strategii, resp. metody výzkumu. Studující umějí sestavit prezentaci zadané části disertačního projektu, přednést ji publiku na kolokviu a poučeně reagovat na podněty vzešlé v diskusi. Ve vztahu k prezentovaným disertačním projektům kolegů/kolegyň rozvíjejí studu-jící svoji kompetenci kriticky hodnotit výsledky výzkumné práce a diskutovat o nich. Osnova: Systematické zpracovávání disertačního projektu v souladu s individuálním studijním plánem a dle doporučení školitele/školitelky, popř. návrhů vzešlých z kolokvia. Průběžné vyhodnocování postupu prací na disertaci a případné úpravy disertačního projektu. Prezentace disertačního projektu, resp. projektu disertačního výzkumu a jeho obhajoba. V LS studující obdrží písemný záznam obhajoby projektu spolu se zhodnocením stavu práce na disertačním projektu a doporučením případných úprav plánu dalšího postupu
Studující získají hlubší teoretické a metodologické znalosti a dovednosti (kompetence) v oboru disertační práce: dokáží definovat odborné téma zpracovatelné v rozsahu disertační práce, kriticky analyzovat relevantní odbornou literaturu a na jejím základě navrhnout teoretický rámec disertačního výzkumu, formulovat výzkumný cíl a výzkumnou otázku a zvolit adekvátní výzkumnou strategii, resp. metody výzkumu. Studující umějí sestavit prezentaci zadané části disertačního projektu, přednést ji publiku na kolokviu a poučeně reagovat na podněty vzešlé v diskusi. Ve vztahu k prezentovaným disertačním projektům kolegů/kolegyň rozvíjejí studující svoji kompetenci kriticky hodnotit výsledky výzkumné práce a diskutovat o nich.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Studující zpracovávají zadané části disertačního projektu (téma disertační práce, zvolenou oblast sociologického diskurzu, cíle výzkumu, výzkumnou otázku, návrh výzkumné strategie, resp. metody výzkumu, harmonogram práce na disertačním projektu a základní seznam literatury). Předkládají je v písemné podobě školiteli/školitelce a pravidelně, jednou měsíčně je s ní/ním konzultují. Konzultace probíhají ústně či písemně, v dohodnutém termínu. Studující zpracují písemný podklad pro prezentaci disertačního projektu, obsahující jeho výše uvedené části, a zašlou ho vyučujícím, školiteli a ostatním studujícím v kurzu ve stanoveném termínu před kolokviem. Disertační projekt pak představí na kolokviu, přičemž ostatní zúčastnění studenti a studentky se vyjadřují v navazující diskusi k obsahu i formě prezentace. Disertační projekt prezentovaný na kolokviu v letním semestru musí vykazovat zjevný pokrok oproti úrovni projektu předloženému v zimním semestru. ----- O uznání předmětu a udělení kreditů rozhoduje školitel/ka, zápočet za předmět vkládá do IS STAG garant předmětu na žádost studujících. (Formulář žádosti je dostupný na webových stránkách KSA FF UP.) Žádost jsou studující povinni předložit garantovi předmětu nejpozději 30. června daného akademického roku. Žádost obsahuje vyjádření školitele, resp. jeho hodnocení pokroku doktoranda/doktorandky při zpracování disertační práce. Úspěšné splnění předmětu je hodnoceno 4 kredity.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Sociologie (2019) Kategorie: Sociální vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Sociologie (2019) Kategorie: Sociální vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -