Vyučující
|
-
Sýkorová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Témata seminářů (detailněji zpracovaný obsah seminářů bude studujícím zaslán e-mailem - rozsah překračuje kapacitu IS STAG) 1.Seminář: Úvod: Institucionální základna světové sociologie: ISA, ISA World Congresses of Sociology, ISA Forums of Sociology: Témata kongresů a fór. Evropská sociologie na pozadí sociologie světové: ESA, ESA Conferences. Michael Burawoy PUBLIC SOCIOLOGY Burawoy usiluje o "rekonstrukci" marxistické sociologie "ve světle svého výzkumu a šířeji ve světle historických změn z konce 20. a začátku 21. století". Zabývá se podstatou postkolonialismu, organizací státního socialismu a dilematy přechodu od socialismu ke kapitalismu. V centru jeho pozornosti je rovněž sociologie "jako věda", způsoby, jimiž je produkována a uváděna do veřejné sféry (public sociology). V semináři se zaměříme na jednu z "velkých transformací 20. století", tj. na vzestup a pád Sovětského svazu a jeho satelitů. Zejména budeme diskutovat teorii a metodu předloženou Burawoyem k "novému" porozumění této změně (a společenské změně "vůbec"). 2.Seminář: Margaret S. Archer Morphogenetic Approach to Social Theory Archer přispěla k rozvoji sociologie zejména rozvinutím tzv. "morfogenetického přístupu" k sociální teorii. V jeho rámci řeší vztah "struktura - jednání". Práci Archerové vztáhneme jednak k dalším sociologickým přístupům popisujícím sociální realitu v termínech struktury a jednání (např. k přístupu Giddensovu), jednak k těm, které ji "nově" uchopují prostřednictvím představy sítí (network sociology, př. Bruno Latour). V diskusi bude kladen důraz na způsob, jímž Archer konceptualizuje reflexivitu a kriticky se vymezuje vůči jiným přístupům, tj. vůči konceptu reflexivní modernizace Giddense, ev. Becka. Na pozadí Giddensovy teorie strukturace lze současně ukázat slabiny pojetí Archerové a jeho faktickou blízkost s kritizovaným pojetím Giddensovým. 3.Seminář: Michel Wieviorka - Sociologická analýza zla. Hlavními tématy Wieviorky jsou zlo (násilí, terorismus, rasismus, antisemitismus), sociální hnutí a teorie sociální změny. Reprezentuje metodu intervenční sociologie (intervention sociologique),s jejíž pomocí se snaží uchopit kolektivní chování aktérů zapojených do procesu společenské transformace. Wieviorka se také angažuje v debatě o podobě sociologie v současném globalizovaném světě. V diskusi srovnáme Wieviorkův přístup k subjektu a subjektivitě s přístupem marxistickým, dále s pojetím Bourdieuho a Foucaulta. Wieviorkův rozbor konkrétního fenoménu (zla), konfrontovaný s pojetím teologickým, nám umožní ukázat podstatu sociologické analýzy jevů. 4.Seminář: Jeffrey C. Alexander: Social Theory Between Progress and Apocalypse Alexander rozvinul teorii kulturního traumatu, kterou opírá o empirické případové studie: vysvětluje trauma jako kolektivní zkušenost a přisuzuje mu klíčovou roli v zásadních sociálních konfliktech. Zabývá se paradoxy moderní společnosti, resp. "odvrácenou stranou modernity". Velký význam přikládá projektu občanské společnosti. Oceňován je jeho projekt rehabilitace Parsonsovy sociologické teorie a budování postpozitivistické teorie vědy i obecné teorie jednání a řádu. V semináři se zaměříme na Alexanderovo hodnocení různých způsobů, jimiž se sociologická teorie vyrovnávala s "dvojtvářným" charakterem modernity - Alexander je prezentuje na příkladu Weberova, Simmelova, Eisenstadtova a Parsonsova přístupu. Budeme diskutovat Alexandrův názor na reorientaci sociální teorie od snahy řešit kontradikce modernity k akceptaci její "janusovské tváře" (viz sociální teorie mezi pokrokem a apokalypsou).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Kurz se zaměřuje na "společnost a sociologii v 21. století". Cílem je zprostředkovat studentům a studentkám vhled do aktuálních témat soudobé světové sociologie, a to prostřednictvím četby vybraných prací předních zahraničních sociologů a socioložek a následné kritické diskuse. Studující by měli získat představu o stavu sociologické teorie a empirie, resp. orientovat se v tom, čím světová sociologie "žije", jaké otázky si klade, jakými způsoby je řeší a k jakým závěrům dospívá.
Studující získají představu o stavu sociologické teorie a empirie, resp. budou schopni se orientovat v tom, čím světová sociologie "žije", jaké otázky si klade, jakými způsoby je řeší a k jakým závěrům dospívá.
|
Předpoklady
|
Kurz navazuje na seminář Texty ze sociologické teorie a na Metodologický seminář.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Předpokladem úspěšného zakončení kurzu a získání 10 kreditů je: (a) účast na seminářích a aktivní zapojení do diskuse; (b) přednesení referátu o knize, která byla zadaná k četbě a diskusi na konkrétním semináři, a zpracování recenzní stati na tuto knihu (v rozsahu 4 normostran); (c) anotace na tři další diskutovaná témata (rozsah jednotlivých anotací 12 normostrany); (d) "zhodnocení" aktuálního stavu vědeckého bádání v oboru disertační práce (na 23 normostranách)/"zhodnocení" stavu sociologické disciplíny, s níž souvisí téma disertace. Četba: Burawoy, M. 2009. The Extended Case Method: Four Countries, Four Decades, Four Great Transformations, and One Theoretical Tradition. Berkeley: University of California Press. Archer, M. S. 2010. Conversations About Reflexivity. London and New York: Routledge. Wieviorka, M. 2012. Evil. Cambridge:Polity Press. Alexander, J. C. 2013. The Dark Side of Modernity. Cambridge: Polity Press.
|
Doporučená literatura
|
-
& Archer, M. S. (2013). Conversations about reflexivity. London: Routledge.
-
Alexander, J. C. (2013). The dark side of modernity. Cambridge: Polity.
-
Burawoy, M. (2009). The extended case method: four countries, four decades, four great transformations, and one theoretical tradition. Berkeley, Calif: University of California Press.
-
Wieviorka, M., & Lobel, K. C. (2012). Evil. Cambridge: Polity.
|