Vyučující
|
-
Vávrová Soňa, Mgr. Ph.D.
-
Sýkorová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
-
Ryšavý Dan, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah předmětu je v každém akademickém roce upřesněn.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Předmět se zaměřuje na nové či specifické metodologické přístupy/metody uplatňované v současném kvantita-tivním a kvalitativním sociologickém výzkumu, popř. na prohloubení znalostí a dovedností týkajících se základ-ních (?tradičních?) výzkumných metod. Cílem kurzu je dále rozvinout a zkvalitnit výzkumné kompetence stu-dujících. Na výuce se vedle domácích vyučujících podílejí významní odborníci, obvykle ze zahraničních vyso-kých škol nebo výzkumných ústavů, specializující se na daný přístup či metodu. Výuka je vedena v českém nebo anglickém jazyce. Edukační cíl: Studující prohloubí svoji znalost logických principů kvantitativní a kvalitativní výzkumné strate-gie. Seznámí se s pokročilými, specifickými výzkumnými přístupy či metodami, příp. zdokonalí znalosti o základních metodách získané v pregraduálním studiu. Osvojí si znalosti a dovednosti potřebné k adekvátnímu užití přístupů/metod ve výzkumu. Výuka zahraničních vyučujících přispěje rovněž k rozvoji jazykových kom-petencí studentů/studentek. Osnova: Obsah předmětu je v každém akademickém roce upřesněn. V akademickém roce 2019/2020; 2020/2021 půjde konkrétně o kurzy: I. The Research of Social Situations. Interactions and Intra-actions in Social Situations. Course objectives: The aim of the course is to teach students the methods of researching the social situation. These are methods of knowledge production and scientific methods of situation reproduction by self-interpreta-tion and scientific methods of interpretation of interpretations. Specific objectives: Students will get acquainted with the literature on social situations and with examples of this research practice, they will recognize different types of definitions and the methods of researching the situations. As part of practical exercises, they will carry out their own micro research during the workshop. A brief outline of the content of education: 1. What is the social situation; 42 2. Definition of situation (W. Thomas, G. H. Mead, H. Blumer); 3. Labelling process; 4. Communication and situation (G. H. Mead); 5. Intra-action ? Looking-glass self (Ch. H. Cooley); 6. Intra-action ? Ego and deep self (Thomas Scheff); 7. Mind and situation; 8. Methodology: a/contemplative inquiry and phenomenology (explicitation of intra-actions, examples from re-search on CAQDAS), b/ grounded theory (descriptions of conditions and contexts of situation; examples from research on visual grounded theory, research on the situation of homelessness), c/ situational analysis (map-ping of situations, research on situation of experiencing of CAQDAS). Teaching methods: lecture, didactic discussion, ethnological experiments; writing the self-reports and analysis in GT style, mapping the situation. II. Autoethnography as a Research Practice. Course objectives: The aim of the course is to teach students autoethnography as a method of conducting re-search and knowledge production and the possibilities of its application in social sciences. Specific objectives: Students will get acquainted with the literature on autoethnography and with examples of this research practice, they will recognize different types of autoethnography and their methodological and methodological foundations. As part of practical exercises, they will carry out their own autoethnography. A brief outline of the content of education: 1. What is autoethnography? Epistemological and methodological foundations. 2. Kinds and types of autoethnographic practices. 3. Research practice of autoethnography ? examples of applications. 4. Criticism at autoethnography ? its weaknesses. 5. Selection of topics to carry out autoethnographic research. 6. Problems related to writing autoethnography. 7. Autoethnographic performance. 8. Summary and evaluation of classes. Working methods: lecture, didactic discussion, writing and reading texts, project method, performance. Verification methods of learning outcomes:
Studující prohloubí svoji znalost logických principů kvantitativní a kvalitativní výzkumné strategie. Seznámí se s pokročilými, specifickými výzkumnými přístupy či metodami, příp. zdokonalí znalosti o základních metodách získané v pregraduálním studiu. Osvojí si znalosti a dovednosti potřebné k adekvátnímu užití přístupů/metod ve výzkumu. Výuka zahraničních vyučujících přispěje rovněž k rozvoji jazykových kompetencí studentů/studentek.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Forma způsobu ověření studijních výsledků a požadavky na studující jsou závislé na konkrétním obsahu výuky v daném akademickém roce. Úspěšné ukončení kurzu I je hodnoceno 7 kredity, kurzu II taktéž 7 kredity!
|
Doporučená literatura
|
-
Carrington, P. J., Scott, J., & Wasserman, S. (2005). Models and methods in social network analysis. Cambridge: Cambridge University Press.
-
Groves, R. M. (2004). Survey errors and survey costs. Hoboken, N.J: John Wiley & Sons.
-
Vašát, P., J. Bernard. (2015). Formování komunit, nebo sociální integrace? Analýza personálních sítí ukrajinských migrantů v Plzni. Sociologický časopis 51(2): 199-225.
-
Vinopal, J. (2008). Kognitivní přístupy v metodologii výzkumných šetření: metoda okamžité validizace. Praha: Sociologický ústav AV ČR.
-
Wasserman, S., & Faust, K. (1999). Social network analysis: methods and applications. Cambridge: Cambridge University Press.
|