Předmět se zaměřuje na nové či specifické metodologické přístupy/metody uplatňované v současném sociálně vědním výzkumu, s důrazem na metody výzkumu ve dvou klíčových oblastech, resp. oborech sociálních věd: a) kulturní antropologii a b) sociologii jakožto oblasti vzdělávání, kam náleží obor kulturní antropologie. Náplní kurzu bude především školení ve výzkumných postupech spojených s výzkumnou praxí v kulturní antropologii. Půjde v první řadě o metodologické přístupy, které při získávání a zpracování dat aktuálně využívají vyučující kurzu ve spojení s probíhajícími výzkumy, resp. výzkumnými projekty v oboru kulturní antropologie, sociologie, resp. v sociálních vědách obecně. Pod odborným dohledem garanta se předpokládá průběžné inovování tematické náplně kurzu s ohledem na a) aktuální výzkumná témata vyučujících kurzu, b) výzkumné specializace hostujících odborníků z domácích a zejména zahraničních pracovišť. Cílem kurzu je rozvinout a zkvalitnit výzkumné kompetence studujících. Na výuce se vedle domácích vyučujících podílejí hostující přednášející - významní odborníci, obvykle ze zahraničních vysokých škol nebo výzkumných ústavů, specializující se na daný přístup či metodu. Výuka je vedena v českém nebo anglickém jazyce. Znalosti a dovednosti: Studující prohloubí svoji znalost metodologií výzkumu. Seznámí se s pokročilými, specifickými výzkumnými přístupy či metodami, příp. zdokonalí znalosti o základních metodách získané v pregraduálním studiu. Osvojí si znalosti a dovednosti potřebné k adekvátnímu užití výzkumných přístupů a metod. Výuka zahraničních vyučujících přispěje rovněž k rozvoji jazykových kompetencí studujících. Osnova: Obsah předmětu je v každém akademickém roce upřesněn. Např. v akademickém roce 2020/2021 lze plánovat zařazení tohoto konkrétního obsahu, vysoce relevantního pro výzkumnou praxi v oboru kulturní antropologie, ve spolupráci s garantkou předmětu a uvedenými vyučujícími povede výuku hostující vyučující prof. dr hab. Krzysztof Konecki (Uniwersytet Łódzki) Autoethnography as a Research Practice. Course objectives: The aim of the course is to teach students autoethnography as a method of conducting research and knowledge production and the possibilities of its application in social sciences. Specific objectives: Students will get acquainted with the literature on autoethnography and with examples of this research practice, they will recognize different types of autoethnography and their methodological and methodological foundations. As part of practical exercises, they will carry out their own autoethnography. A brief outline of the content of education: 1. What is autoethnography? Epistemological and methodological foundations. 2. Kinds and types of autoethnographic practices. 3. Research practice of autoethnography - examples of applications. 4. Criticism at autoethnography - its weaknesses. 5. Selection of topics to carry out autoethnographic research. 6. Problems related to writing autoethnography. 7. Autoethnographic performance. 8. Summary and evaluation of classes. Working methods: lecture, didactic discussion, writing and reading texts, project method, performance. Verification methods of learning outcomes: Implementation of own autoethnographic projects by the participants, recording and presentation on the group forum.
|