Předmět: Formální vzdělávání dospělých

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Formální vzdělávání dospělých
Kód předmětu KSA/92AFV
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Poláchová Vašťatková Jana, doc. Mgr. Ph.D.
  • Grecmanová Helena, prof. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
-Proměny ve vzděllávání dětí a dospělých s ohledem na jejich zapojování do formálního vzdělávání dospělých. Celoživotní vzdělávání vs celoživotní učení. -Vymezení formálního vzdělávání dospělých a jeho podob v České republice v kontextu evropské vzdělávací politiky. Proměny v pojetí kurikula formálního vzdělávání dospělých (klíčové, profesní kompetence aj.). Trendy unifikace při stanovování a evaluaci profilu absolventa formálního vzdělávání v českém i celoevropském kontextu. -Středoškolské vzdělávání jako vzdělávání dospělých ve vazbě na kvalifikaci. Závěrečná zkouška podle jednotného zadání. -Vysokoškolské vzdělávání jako vzdělávání dospělých ve vazbě na kvalifikaci, dopady Boloňského procesu, národní kvalifikační rámce terciárního vzdělávání (Q-Ram). -Profesní vzdělávání jako kvalifikační vzdělávání u státem sledovaných profesí -...

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu budou studenti schopni kvalifikovaně diskutovat nad aktuálními tématy a proměnami formálního vzdělávání dospělých ovlivněných požadavky kvalifikačního systému České republiky v kontextu mezinárodního diskurzu. Konkrétně budou schopni argumentovaně obhajovat svůj názor na následující témata: - Proměny ve vymezení dospělých s ohledem na jejich zapojování do formálního vzdělávání dospělých. Celoživotní vzdělávání versus celoživotní učení. - Vymezení formálního vzdělávání dospělých a jeho podob v České republice v kontextu evropské vzdělávací politiky. Proměny v pojetí kurikula formálního vzdělávání dospělých (klíčové, profesní kompetence aj.). Trendy unifikace při stanovování a evaluaci profilu absolventa formálního vzdělávání v českém i celoevropském kontextu. - Středoškolské vzdělávání jako vzdělávání dospělých ve vazbě na kvalifikaci. Závěrečná zkouška podle jednotného zadání. - Vysokoškolské vzdělávání jako vzdělávání dospělých ve vazbě na kvalifikaci, dopady Boloňského procesu, národní kvalifikační rámce terciárního vzdělávání (Q-Ram). - Profesní vzdělávání jako kvalifikační vzdělávání u státem sledovaných profesí. - Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení, uznávání odborné kvalifikace (aktuální legislativní rámec), profesní a akademické uznávání kvalifikace, regulovaná povolání. - Priority formálního vzdělávání (analýza Dlouhodobých záměrů státu i vybraných krajů v oblasti vzdělávání dospělých). Dopady neoliberální politiky na formální vzdělávání. Ekonomizace vzdělávání, optimalizace sítě škol. Paradoxy, dilemata a mýty ve vzdělávání (Jarvis, Brookfield aj.)

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Knowles, M. S.:. The Adult Learner. A neglected species. Houston, Gulf Publishing, 1990..
  • RABUŠICOVÁ, Milada, RABUŠIC, Ladislav (eds.). Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta a Fakulta sociálních studií. Brno 2008, s. 339. ISBN 978-80-210-4779-2..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Andragogika (20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Adult Education (2021) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Andragogika (20_2024) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Adult Education (2021) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Andragogika (20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Andragogika - čtyřletý (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -