Předmět: Projekt a publikační strategie ve vědách o výchově

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Projekt a publikační strategie ve vědách o výchově
Kód předmětu KSA/92ADP
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Poláchová Vašťatková Jana, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
-Proměny ve vzděllávání dětí a dospělých s ohledem na jejich zapojování do formálního vzdělávání dospělých. Celoživotní vzdělávání vs celoživotní učení. -Vymezení formálního vzdělávání dospělých a jeho podob v České republice v kontextu evropské vzdělávací politiky. Proměny v pojetí kurikula formálního vzdělávání dospělých (klíčové, profesní kompetence aj.). Trendy unifikace při stanovování a evaluaci profilu absolventa formálního vzdělávání v českém i celoevropském kontextu. -Středoškolské vzdělávání jako vzdělávání dospělých ve vazbě na kvalifikaci. Závěrečná zkouška podle jednotného zadání. -Vysokoškolské vzdělávání jako vzdělávání dospělých ve vazbě na kvalifikaci, dopady Boloňského procesu, národní kvalifikační rámce terciárního vzdělávání (Q-Ram). -Profesní vzdělávání jako kvalifikační vzdělávání u státem sledovaných profesí -...

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem kurzu je získání kompetencí pro úspěšnou přípravu projektů základního i aplikovaného výzkumu v oblasti vzdělávání dospělých/andragogika. Kurz obsahuje teoretickou a praktickou část s důrazem na praktickou přípravu projektových návrhů. V rámci teoretické přípravy se studenti seznámí s možnostmi financování výzkumu v oblasti sociálních věd. Budou diskutovány podmínky a kritéria pro posuzování návrhů výzkumných projektů u vybraných grantových soutěží v České republice i v zahraničí: The Wenner-Gren Foundation, Visegrad Fund, Vzdělávací nadace Jana Husa, studentská grantová soutěž UP Olomouc IGA, Grantová agentura ČR, Technologická agentura ČR, NAKI (Ministerstvo kultury), Nadace Open Society Fund, Hlávkova nadace a resortní grantová soutěž Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (operační program Výzkum a vývoj pro inovace). Studenti se dále seznámí se strukturou projektu, pravidly projektového řízení a vybranými úspěšnými návrhy projektů základního i aplikovaného výzkumu, u nichž budou diskutovat jejich formální i obsahovou strukturu. Studenti se rovněž seznámí s pravidly hodnocení výsledků v oblasti výzkumu a vývoje v České republice a se souvisejícími možnostmi publikací výsledků výzkumné práce u nás a v zahraničí. V prakticky zaměřené části kurzu připraví každý student návrh výzkumného projektu - projekt lze připravovat jak individuálně, tak v týmové spolupráci. Bude preferováno zaměření na téma disertační práce a studenti budou obsahovou a formální stránku svých projektů vzájemně diskutovat. Znalosti a dovednosti: Po úspěšném absolvování kurzu bude student schopen popsat základní principy formálních a obsahových náležitostí projektových návrhů a grantových přihlášek, vysvětlit principy a pravidla hodnocení grantových návrhů a projektových přihlášek a publikačních výstupů, objasnit základní principy hodnocení výsledků výzkumu a vývoje v ČR, diskutovat obsahové a formální náležitosti grantových návrhů a projektových přihlášek, aplikovat uvedené znalosti a dovednosti při přípravě vlastního návrhu grantového projektu. Osnova: 1. Přehled možností financování výzkumu v oblasti sociálních věd v ČR a v zahraničí 2. Základní struktura návrhu projektu, pojmy, projektové řízení, rozpočet 3. Hlavní podmínky a kritéria pro úspěšné získání grantu ve vybraných grantových soutěžích 4. Studium úspěšných projektů základního a aplikovaného výzkumu v sociálních vědách se zaměřěním na projekty v oboru, diskuze nad obsahovou a formální stránkou úspěšných projektů 5. Pravidla hodnocení výsledků výzkumu a vývoje v ČR 6. Možnosti publikací výsledků výzkumu a vývoje v ČR a v zahraničí, publikační strategie, proces peer review a pravidla pro posuzování publikačních výstupů, "predátorské" časopisy a konference 7. Příprava návrhu projektu 8. Diskuze nad návrhy projektů

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Knowles, M. S.:. The Adult Learner. A neglected species. Houston, Gulf Publishing, 1990..
  • RABUŠICOVÁ, Milada, RABUŠIC, Ladislav (eds.). Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta a Fakulta sociálních studií. Brno 2008, s. 339. ISBN 978-80-210-4779-2..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr