Předmět: Kritické pohledy na organizační změnu

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Kritické pohledy na organizační změnu
Kód předmětu KSA/92ADK
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dopita Miroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Grecmanová Helena, prof. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
-Proměny ve vzděllávání dětí a dospělých s ohledem na jejich zapojování do formálního vzdělávání dospělých. Celoživotní vzdělávání vs celoživotní učení. -Vymezení formálního vzdělávání dospělých a jeho podob v České republice v kontextu evropské vzdělávací politiky. Proměny v pojetí kurikula formálního vzdělávání dospělých (klíčové, profesní kompetence aj.). Trendy unifikace při stanovování a evaluaci profilu absolventa formálního vzdělávání v českém i celoevropském kontextu. -Středoškolské vzdělávání jako vzdělávání dospělých ve vazbě na kvalifikaci. Závěrečná zkouška podle jednotného zadání. -Vysokoškolské vzdělávání jako vzdělávání dospělých ve vazbě na kvalifikaci, dopady Boloňského procesu, národní kvalifikační rámce terciárního vzdělávání (Q-Ram). -Profesní vzdělávání jako kvalifikační vzdělávání u státem sledovaných profesí -...

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Kritické přístupy k organizacím se zaměřují na to, jak organizační změny a rozvoj prožívají různé skupiny žen a mužů, kteří pracují v rámci organizací, a také to, jak je organizační změna ovlivněna širšími historickými, sociálními, politickými a ekonomickými silami. Prostřednictvím tohoto kurzu budou mít studenti možnost - rozvíjet teoretické a analytické dovednosti, aby mohli kriticky posoudit organizační změny, jejich socioekonomické souvislosti a dimenze smyslové tvorby, jazyka, moci, nerovnosti a odporu v různých organizačních prostředích (kanceláře, továrny, podniky sektoru služeb, nevládní organizace, neziskové organizace, družstva, komunitní skupiny, vládní jednotky, školy, rodinné podniky atd.). - identifikovat metody, které se často používají k "restrukturalizaci" organizací (např. zmenšování, outsourcing, podmíněné politiky v čase); - rozvoj kritiky nedávných trendů, které zdůrazňují "posilování postavení", "organizační učení" a "reengineering" a přemýšlejí o alternativních organizačních modelech s vizí společenských změn. - Teorie a metody organizační změny budou studovány na konkrétních případech (včetně vlastních zkušeností s organizacemi) prostřednictvím různých forem učení.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • Knowles, M. S.:. The Adult Learner. A neglected species. Houston, Gulf Publishing, 1990..
  • RABUŠICOVÁ, Milada, RABUŠIC, Ladislav (eds.). Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Masarykova univerzita, Filozofická fakulta a Fakulta sociálních studií. Brno 2008, s. 339. ISBN 978-80-210-4779-2..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Andragogika (20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Adult Education (2021) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Adult Education (2021) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Andragogika (20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -