Předmět: Průběžná zkouška ze sociologie

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Průběžná zkouška ze sociologie
Kód předmětu KSA/91AZN
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sýkorová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
SEZNAM LITERATURY I. SOCIOLOGICKÁ TEORIE 1. Alexander,J. C. 2013. The Dark Side of Modernity. Cambridge: Polity Press. 2. Archer, M. S. 2010. Conversations About Reflexivity. London, New York: Routledge. 3. Beck, U. 2004. Riziková společnost. Na cestě k jiné moderně. Praha: SLON. 4. Beck, U., Giddens, A., Lash, S. 1994. Reflexive Modernization: Politics, Tradition, and Aesthetics in the Modern Social Order. Cambridge: Polity Press. 5. Bourdieu, P. 1996. Distinction. A Social Critique of the Judgement of Taste. London: Routledge. 6. Burawoy, M. 2009. The Extended Case Method: Four Countries, Four Decades, Four Great Transformations, and One Theoretical Tradition. Berkeley: University of California. Press. (*) 7. Castells, M. 2000. The Rise of the Network Society. The Information Age: Economy, Society and Culture. Vol. I. Cambridge, Oxford: Blackwell. 8. Dahrendorf, R. 1959. Class and Class Conflict in Industrial Society. California: Stanford University Press. 9. Giddens, A. 1976. New Rules of Sociological Method. A Positive Critique of Interpretative Sociologies. London: Hutchinson. (*) 10. Habermas, J. 1971. Knowledge and Human Iinterests. Boston: Beacon Press. 11. Harding, S. 1993. The Science Question in Feminism. Ithaca, NY: Cornell University Press. 12. Luhmann, N. 1989. Ecological Communication. Cambridge: Polity Press. 13. Mead, H. G. (Morris, W. ed.). 1934. Mind, Self and Society from the Standpoint of a Social Behaviorist. Chicago: The University of Chicago Press. (*) 14. Parsons, T. 1952. The Social System. London: Routledge and Kegan Paul Ltd. 15. Popper, K. R. 1997. Logika vědeckého zkoumání. Praha: OIKOYMENH. (*) 16. Schutz, A. 2012. Každodenná a vedecká interpretácia ľudského konania. S. 278330 in Alieva, D., Tížik, M. (eds.) Príspevok Alfreda Schütza k sociologickej teórii. Praha: SLON. (*) Schutz, A. 2012. Tvorba pojmov a teórií v sociálnych vedách. S. 331351 in Alieva, D., Tížik, M. (eds.) Príspevok Alfreda Schütza k sociologickej teórii. Praha: SLON. (*) 17. Wieviorka, M. 2012. Evil. Cambridge: Polity Press. II. METODOLOGIE SOCIOLOGIE/SOC. VĚD 1. Burawoy, M. 2009. The Extended Case Method: Four Countries, Four Decades, Four Great Transformations, and One Theoretical Tradition. Berkeley: University of California. Press. (*) 2. Charmaz, K. 2006. Constructing Grounded Theory: A Practical Guide Through Qualitative Analysis. London: Sage Publications. 3. Durkheim, ?. 1969. Pravidla sociologické metody. Praha: VŠP. (*) 4. Feyerabend, P. K. 2001. Rozprava proti metodě. Praha: Aurora. 5. Garfinkel, H. 1967. Studies in Ethnometodology. New Jersey: Engelwood Cliffs. (*) 6. Giddens, A. 1976. New Rules of Sociological Method. A Positive Critique of Interpretative Sociologies. London: Hutchinson. (*) 7. Kuhn, T. S. 1997 (2008). Struktura vědeckých revolucí. Praha: OIKOYMENH. 8. Lazarsfeld, P. F. 1993. On Social Research and Its Language. Chicago: The University of Chicago Press. 9. Mead, H. G. (Morris, W. ed.). 1934. Mind, Self and Society from the Standpoint of a Social Behaviorist. Chicago: The University of Chicago Press. (*) 10. Popper, K. R. 1997. Logika vědeckého zkoumání. Praha: OIKOYMENH. 11. Schutz, A. 2012. Každodenná a vedecká interpretácia ľudského konania. S. 278330 in Alieva, D., Tížik, M. (eds.) Príspevok Alfreda Schütza k sociologickej teórii. Praha: SLON. (*) Schutz, A. 2012. Tvorba pojmov a teórií v sociálnych vedách. S. 331351 in Alieva, D., Tížik, M. (eds.) Príspevok Alfreda Schütza k sociologickej teórii. Praha: SLON. (*) 12. Weber, M. 1998 (ed. Havelka, M.). Metodologie, sociologie, politika. Praha: Oikoymenh. (*) III. LITERATURA Z OBORU DISERTAČNÍ PRÁCE Navrhne doktorand po konzultaci se školitelem.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Průběžná zkouška ze sociologie je zkouškou komplexní, představuje jeden ze zásadních způsobů kontroly studia doktorandů/ doktorandek. Cílem této komisionální zkoušky je ověřit znalost sociologické teorie, resp. posoudit teoretickou připravenost studujících zpracovat zvolené téma disertační práce. Průběžná zkouška se koná před nejméně třemi členy oborové rady, zejména těmi, kteří zajišťují teoretické a metodologické předměty. Zkouška má formu diskuse soustředěné především na knihy vybrané z předepsaného seznamu literatury a vztažené významně k tématu disertační práce. Průběžná zkouška se koná zpravidla po skončení druhého studijního roku, nejpozději však jeden rok před podáním přihlášky ke státní závěrečné zkoušce. Edukační cíl: Studující se orientují v nejvýznamnějších sociologických teoriích, dokáží je kriticky posoudit. Jsou způsobilí umístit vlastní disertační téma do sociologické teorie a identifikovat potenciální teoretický přínos svého výzkumu. Osnova: Členové a členky komise formulují otázky vážící se k literatuře vybrané pro účely rozpravy z výše uvedených tří okruhů. Studující zodpoví otázky v diskusi se zkoušejícími. Student/ka představí teoretické ukotvení svého disertačního projektu z perspektivy jak obecně sociologické, tak vztahující se k tématu disertační práce.
Způsobilost kriticky umístit vlastní disertační téma do sociologické teorie a metodologie a identifikovat potenciální přínos vlastního výzkumu sociologické teorii a/nebo metodologii.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Seminární práce

Studující vykonají zkoušku zpravidla po skončení druhého studijního roku, tj. minimálně jeden rok před přihlášením se ke státní závěrečné zkoušce. Základem zkoušky je diskuse o textu, v němž studující představí základní teoretické koncepty a metodologický přístup užité v disertační práci. Součástí zkoušky je zodpovězení otázek vztahujících se k odborné literatuře z oblasti sociologické teorie, metodologie a specifické oblasti vážící se k tématu disertace. Jedná se zejm. o literaturu, která byla probrána na seminářích, její seznam je uveden v "Obsahu předmětu". Vzhledem k tomu, že zvláště tituly označené v seznamu hvězdičkou (*) jsou stejnou měrou relevantní pro sociologickou teorii i metodologii, mohou být voleny v obou oborech s tím, že nesmějí být totožné. Student předloží minimálně měsíc před konáním zkoušky předsedkyni oborové rady: 1/ návrh tří titulů z každé z výše uvedených tří oblastí(předsedkyně se k návrhu literatury vyjádří nejpozději 20 dní před konáním zkoušky), 2/ výše uvedený text v rozsahu 18 000 až 36 000 znaků včetně mezer. Průběh zkoušky: 1. Studující stručně představí disertační projekt a především jeho teoretické a metodologické ukotvení z perspektivy jak obecně sociologické, tak vztahující se k tématu disertační práce. 2. Členové a členky komise položí zkušební otázky ze tří okruhů: sociologické teorie, metodologie, disertační specializace. Studující otázky zodpoví v diskusi se zkoušejícími. 3. Studující opustí po diskusi na pokyn předsedy/předsedkyně zkušební komise místnost a zkušební komise se poradí o výsledku. Komise sdělí výsledek zkoušky studující(mu)okamžitě po poradě. 4. Výsledek zkoušky zavádí do IS STAG garant předmětu na základě žádosti studujících o uznání předmětu.(Formulář žádosti je dostupný na webových stránkách KSA FF UP.)
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr