Předmět: Průběžná zkouška ze sociologie

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Průběžná zkouška ze sociologie
Kód předmětu KSA/91AZK
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština, Angličtina
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sýkorová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
SEZNAM LITERATURY I. SOCIOLOGICKÁ TEORIE 1. Alexander,J. C. 2013. The Dark Side of Modernity. Cambridge: Polity Press. 2. Archer, M. S. 2010. Conversations About Reflexivity. London, New York: Routledge. 3. Beck, U. 2004. Riziková společnost. Na cestě k jiné moderně. Praha: SLON. 4. Beck, U., Giddens, A., Lash, S. 1994. Reflexive Modernization: Politics, Tradition, and Aesthetics in the Modern Social Order. Cambridge: Polity Press. 5. Bourdieu, P. 1996. Distinction. A Social Critique of the Judgement of Taste. London: Routledge. 6. Burawoy, M. 2009. The Extended Case Method: Four Countries, Four Decades, Four Great Transformations, and One Theoretical Tradition. Berkeley: University of California. Press. (*) 7. Castells, M. 2000. The Rise of the Network Society. The Information Age: Economy, Society and Culture. Vol. I. Cambridge, Oxford: Blackwell. 8. Dahrendorf, R. 1959. Class and Class Conflict in Industrial Society. California: Stanford University Press. 9. Giddens, A. 1976. New Rules of Sociological Method. A Positive Critique of Interpretative Sociologies. London: Hutchinson. (*) 10. Habermas, J. 1971. Knowledge and Human Iinterests. Boston: Beacon Press. 11. Harding, S. 1993. The Science Question in Feminism. Ithaca, NY: Cornell University Press. 12. Luhmann, N. 1989. Ecological Communication. Cambridge: Polity Press. 13. Mead, H. G. (Morris, W. ed.). 1934. Mind, Self and Society from the Standpoint of a Social Behaviorist. Chicago: The University of Chicago Press. (*) 14. Parsons, T. 1952. The Social System. London: Routledge and Kegan Paul Ltd. 15. Popper, K. R. 1997. Logika vědeckého zkoumání. Praha: OIKOYMENH. (*) 16. Schutz, A. 2012. Každodenná a vedecká interpretácia ľudského konania. S. 278330 in Alieva, D., Tížik, M. (eds.) Príspevok Alfreda Schütza k sociologickej teórii. Praha: SLON. (*) Schutz, A. 2012. Tvorba pojmov a teórií v sociálnych vedách. S. 331351 in Alieva, D., Tížik, M. (eds.) Príspevok Alfreda Schütza k sociologickej teórii. Praha: SLON. (*) 17. Wieviorka, M. 2012. Evil. Cambridge: Polity Press. II. METODOLOGIE SOCIOLOGIE/SOC. VĚD 1. Burawoy, M. 2009. The Extended Case Method: Four Countries, Four Decades, Four Great Transformations, and One Theoretical Tradition. Berkeley: University of California. Press. (*) 2. Charmaz, K. 2006. Constructing Grounded Theory: A Practical Guide Through Qualitative Analysis. London: Sage Publications. 3. Durkheim, ?. 1969. Pravidla sociologické metody. Praha: VŠP. (*) 4. Feyerabend, P. K. 2001. Rozprava proti metodě. Praha: Aurora. 5. Garfinkel, H. 1967. Studies in Ethnometodology. New Jersey: Engelwood Cliffs. (*) 6. Giddens, A. 1976. New Rules of Sociological Method. A Positive Critique of Interpretative Sociologies. London: Hutchinson. (*) 7. Kuhn, T. S. 1997 (2008). Struktura vědeckých revolucí. Praha: OIKOYMENH. 8. Lazarsfeld, P. F. 1993. On Social Research and Its Language. Chicago: The University of Chicago Press. 9. Mead, H. G. (Morris, W. ed.). 1934. Mind, Self and Society from the Standpoint of a Social Behaviorist. Chicago: The University of Chicago Press. (*) 10. Popper, K. R. 1997. Logika vědeckého zkoumání. Praha: OIKOYMENH. 11. Schutz, A. 2012. Každodenná a vedecká interpretácia ľudského konania. S. 278330 in Alieva, D., Tížik, M. (eds.) Príspevok Alfreda Schütza k sociologickej teórii. Praha: SLON. (*) Schutz, A. 2012. Tvorba pojmov a teórií v sociálnych vedách. S. 331351 in Alieva, D., Tížik, M. (eds.) Príspevok Alfreda Schütza k sociologickej teórii. Praha: SLON. (*) 12. Weber, M. 1998 (ed. Havelka, M.). Metodologie, sociologie, politika. Praha: Oikoymenh. (*) III. LITERATURA Z OBORU DISERTAČNÍ PRÁCE Navrhne doktorand po konzultaci se školitelem.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem komisionální zkoušky je ověřit znalost vybrané teoretické a metodologické sociologické literatury, včetně literatury z oboru disertační práce, resp. posoudit teoretickou a metodologickou připravenost studujících zpracovat zvolené téma disertační práce. Průběžná zkouška se koná před nejméně třemi členy oborové rady, zejména těmi, kteří zajišťují teoretické a metodologické předměty.
Způsobilost kriticky umístit vlastní disertační téma do sociologické teorie a metodologie a identifikovat potenciální přínos vlastního výzkumu sociologické teorii a/nebo metodologii.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Seminární práce

Studující vykonají zkoušku zpravidla po skončení druhého studijního roku, tj. minimálně jeden rok před přihlášením se ke státní závěrečné zkoušce. Základem zkoušky je diskuse o textu, v němž studující představí základní teoretické koncepty a metodologický přístup užité v disertační práci. Součástí zkoušky je zodpovězení otázek vztahujících se k odborné literatuře z oblasti sociologické teorie, metodologie a specifické oblasti vážící se k tématu disertace. Jedná se zejm. o literaturu, která byla probrána na seminářích, její seznam je uveden v "Obsahu předmětu". Vzhledem k tomu, že zvláště tituly označené v seznamu hvězdičkou (*) jsou stejnou měrou relevantní pro sociologickou teorii i metodologii, mohou být voleny v obou oborech s tím, že nesmějí být totožné. Student předloží minimálně měsíc před konáním zkoušky předsedkyni oborové rady: 1/ návrh tří titulů z každé z výše uvedených tří oblastí(předsedkyně se k návrhu literatury vyjádří nejpozději 20 dní před konáním zkoušky), 2/ výše uvedený text v rozsahu 18 000 až 36 000 znaků včetně mezer. Průběh zkoušky: 1. Studující stručně představí disertační projekt a především jeho teoretické a metodologické ukotvení z perspektivy jak obecně sociologické, tak vztahující se k tématu disertační práce. 2. Členové a členky komise položí zkušební otázky ze tří okruhů: sociologické teorie, metodologie, disertační specializace. Studující otázky zodpoví v diskusi se zkoušejícími. 3. Studující opustí po diskusi na pokyn předsedy/předsedkyně zkušební komise místnost a zkušební komise se poradí o výsledku. Komise sdělí výsledek zkoušky studující(mu)okamžitě po poradě. 4. Výsledek zkoušky zavádí do IS STAG garant předmětu na základě žádosti studujících o uznání předmětu.(Formulář žádosti je dostupný na webových stránkách KSA FF UP.)
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr