Název předmětu | Výzkumná strategie, design a metoda |
---|---|
Kód předmětu | KSA/91AVS |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Doktorský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 7 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný, Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Kurz navazuje na předmět Metodologické principy sociologického výzkumu, který sleduje základní teoretické směry: pozitivismus a interpretativismus. O tato gnoseologická východiska se opírá kvantitativní a kvalitativní výzkumná strategie, což má své důsledky při aplikaci konkrétních výzkumných designů (průřezový; longitudinální; srovnávací; případové studie). V seminářích jsou analyzovány konkrétní příklady různých typů kvantitativních a kvalitativních výzkumů, včetně netradičních metod a experimentu, diskutována jsou kritéria kvality takových výzkumů (validita, reliabilita aj.) a uplatnění různých analytických technik. Studenti prezentují znalost výzkumných postupů užívaných ve výzkumech v předmětné oblasti jejich disertačního projektu. V návaznosti na Disertační seminář předkládají důkladnou rešerši výzkumů spadajících do výzkumné strategie zvolené v jejich disertačním projektu (kvantitativní či kvalitativní), doplněnou o dílčí rešerši výzkumů z nezvolené strategie. Kriticky přitom rozebírají možnosti a meze obou přístupů v oblasti jejich zájmu. Absolvování kurzu přispěje k posílení výzkumných kompetencí studentů a jejich schopnosti obhájit zvolenou výzkumnou strategii, design i volbu analytických technik. Obsah: 1. Výzkumná strategie - design - metoda: přehled, kritéria kvality výzkumu, hodnotové a etické souvislosti výzkumu 2. Kvantitativní výzkumná strategie: uplatnění různých typů designů (experiment; průřezový/survey; longitudinální; srovnávací; případová studie) a pro ně typických metod. Příklady, reflexe vlastních zkušeností a designu zvoleného v disertačním projektu 3. Kvalitativní výzkumná strategie: uplatnění různých typů designů a pro ně typických metod, významné příklady; reflexe vlastních zkušeností a designu zvoleného v disertačním projektu 4. Smíšený design; prezentace metodologických postupů v disertačních projektech a jejich zhodnocení pro přípravu písemné práce
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociologie (2019) | Kategorie: Sociální vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Andragogika (20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Adult Education (2021) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Adult Education (2021) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Andragogika (20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Sociologie (2019) | Kategorie: Sociální vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |