Předmět: Změny ve vzdělávání dospělých

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Změny ve vzdělávání dospělých
Kód předmětu KSA/91AVD
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 15
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dopita Miroslav, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Základní témata: - Klasické a současné teorie ve vzdělávání dospělých/andragogice, jejich členění v závislosti na kritériích. - Paradigmata ve vědách o výchově a jejich metodologické zázemí. - Cíl práce, pojmy a jejich teoretické pozadí. Kontextualizace tématu a cíle práce. - Kritéria volby teorií pro ukotvení tématu práce a formulace cíle práce či výzkumné otázky.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Výstupy z učení
Cílem předmětu je identifikovat vlivy (vědeckých teorií, ekonomiky, politiky, kultury, náboženství, ...) na téma disertační práce. Tento kurz se zaměřuje na roli aktérů a sítí na mezinárodní úrovni při utváření domácích vzdělávacích politik a vytváření globalizovaných modelů učení, které se při studiu vzdělávacích politik a změn často nedoceňují. Tento kurz hodnotí různé teoretické přístupy ke studiu mezinárodních vztahů v oblasti vzdělávání, zvažuje nedávné snahy o studium globalizace vzdělávací politiky a poté se zaměřuje na činnosti různých organizací a sítí, mezivládních a nevládních, které se vyvinuly v mandáty na globální úrovni ve vzdělávání. Témata zahrnují vzdělávání v globálním rozvojovém režimu; vzdělávací aktivity Světové banky, UNESCO, OECD a Světové obchodní organizace; a nadnárodní sítě advokátů a nevládních organizací ve vzdělávání. Cíle předmětu/ Účastníci studia budou po absolvování předmětu schopni: - Vysvětlit na příkladech tvorbu vědění ve vědách o výchově, rozlišit teorie vztahující se k jejich tématům disertačních prací. - Charakterizovat rozpory v teoriích vztahující se k jejich tématům disertačních prací. - Formulovat cíl disertační práce a vymezit kontext teorií, které se k němu vztahují. - Načrtnout strukturu ukotvení disertační práce v relevantních teoriích ve vztahu k cíli práce.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor

Student ve stanoveném termínu předloží písemnou práci k tématu své disertační práce zaměřující se na hodnocení stávajícího výzkumu v oblasti disertační práce a identifikaci základních konceptů ve vztahu k disertační práci. Zakončení předmětu spočívá v rozpravě nad zpracovaným textem, který student ve stanoveném termínu předložil.
Doporučená literatura
  • Milana, M., Webb, S., Holford, J. (2018). The Palgrave International Handbook on Adult and Lifelong Education and Learning. Palgrave MacMillan.
  • POELL, Rob F., Tonette S. ROCCO a Gene L. ROTH. (2015). The Routledge companion to human resource development.. Abingdon: Routledge.
  • Rubenson, K. Adult learning and Education.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Andragogika (20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Adult Education (2021) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Adult Education (2021) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Andragogika (20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -