Vyučující
|
-
Dopita Miroslav, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Základní témata: - Klasické a současné teorie ve vzdělávání dospělých/andragogice, jejich členění v závislosti na kritériích. - Paradigmata ve vědách o výchově a jejich metodologické zázemí. - Cíl práce, pojmy a jejich teoretické pozadí. Kontextualizace tématu a cíle práce. - Kritéria volby teorií pro ukotvení tématu práce a formulace cíle práce či výzkumné otázky.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je identifikovat vlivy (vědeckých teorií, ekonomiky, politiky, kultury, náboženství, ...) na téma disertační práce. Tento kurz se zaměřuje na roli aktérů a sítí na mezinárodní úrovni při utváření domácích vzdělávacích politik a vytváření globalizovaných modelů učení, které se při studiu vzdělávacích politik a změn často nedoceňují. Tento kurz hodnotí různé teoretické přístupy ke studiu mezinárodních vztahů v oblasti vzdělávání, zvažuje nedávné snahy o studium globalizace vzdělávací politiky a poté se zaměřuje na činnosti různých organizací a sítí, mezivládních a nevládních, které se vyvinuly v mandáty na globální úrovni ve vzdělávání. Témata zahrnují vzdělávání v globálním rozvojovém režimu; vzdělávací aktivity Světové banky, UNESCO, OECD a Světové obchodní organizace; a nadnárodní sítě advokátů a nevládních organizací ve vzdělávání. Cíle předmětu/ Účastníci studia budou po absolvování předmětu schopni: - Vysvětlit na příkladech tvorbu vědění ve vědách o výchově, rozlišit teorie vztahující se k jejich tématům disertačních prací. - Charakterizovat rozpory v teoriích vztahující se k jejich tématům disertačních prací. - Formulovat cíl disertační práce a vymezit kontext teorií, které se k němu vztahují. - Načrtnout strukturu ukotvení disertační práce v relevantních teoriích ve vztahu k cíli práce.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor
Student ve stanoveném termínu předloží písemnou práci k tématu své disertační práce zaměřující se na hodnocení stávajícího výzkumu v oblasti disertační práce a identifikaci základních konceptů ve vztahu k disertační práci. Zakončení předmětu spočívá v rozpravě nad zpracovaným textem, který student ve stanoveném termínu předložil.
|
Doporučená literatura
|
-
Milana, M., Webb, S., Holford, J. (2018). The Palgrave International Handbook on Adult and Lifelong Education and Learning. Palgrave MacMillan.
-
POELL, Rob F., Tonette S. ROCCO a Gene L. ROTH. (2015). The Routledge companion to human resource development.. Abingdon: Routledge.
-
Rubenson, K. Adult learning and Education.
|