Předmět: Teoretická reflexe antropologického výzkumu

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Teoretická reflexe antropologického výzkumu
Kód předmětu KSA/91ATR
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Lužný Dušan, prof. PhDr. Dr.
  • Petrucijová Jelena, doc. PhDr. CSc.
  • Horáková Hana, doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Druhou částí kurzu je diskuse o teoretických souvislostech (východiscích a důsledcích) výzkumů doktorandů. Každý doktorand si připraví vystoupení, v němž představí svůj výzkumný záměr, současný stav realizace vlastního terénního výzkumu a návrh dalšího postupu. Diskuze bude zaměřena na identifikaci a zhodnocení teoretických souvislostí jejich výzkumů. Studenti tak budou kriticky reflektovat plán své dizertace, přičemž se zaměří na důvody výběru tématu práce, formulaci cílů a výzkumných otázek, roli vlastní subjektivity a skrytých předpokladů výzkumu. Na základě předložených plánů vlastní studie obdrží zpětnou vazbu od přítomných pedagogů i studentů s cílem posílit intersubjektivní triangulaci v přípravné fázi výzkumu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je kritická reflexe existujících antropologických terénních výzkumů. Kurz je zaměřen na posílení reflexivity studentů - výzkumníků jakožto klíčové dovednosti pro realizaci vlastní dizertace.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Rozhovor, Seminární práce

Na základě čtené literatury budou diskutovány výzkumné přístupy a techniky z hlediska vztahu k teorii, etických aspektů a organizace práce. Během kurzu se tak studující seznámí s publikacemi, které shrnují poznatky z konkrétních terénních výzkumů, a to jak zahraničních, tak domácích, provedou jejich analýzu a kritické zhodnocení.
Doporučená literatura
  • EMERSON, R., FRETZ, R. I., SHAW, L. L. Writing Etnographic Fieldnotes. Chicago: University of Chicago, 1995..
  • Faubion, J. & Marcus, G.:. Fieldwork Is Not What It Used To Be. New York: Cornell University Press, 2009..
  • FLICK, U.:. Designing Qualitative Research. London: SAGE Publications, 2008..
  • Gomm, R.:. Key concepts in social research methods. Basingstoke: Palgrave MacMillan, 2009.
  • Gubrium, J. F. - Holstein, J. A.:. The New Language of Qualitative Method. New York: Oxford University Press 1997..
  • Quinn, N.:. Finding Culture in Talk: A Collection of Methods, New York: Palgrave Macmillan 2005.
  • Rabinow, P. - Marcus, G. - Faubion, J. & Rees, T.:. Designs for an Anthropology of the Contemporary. Durham: Duke University Press Books, 2008..
  • Sieck, W. R. (2010). Cultural network analysis: Method and application. In D. Schmorrow & D. Nicholson (Eds.), Advances in Cross-Cultural Decision Making, CRC Press / Taylor & Francis, Ltd..
  • Starn, O. (ed.):. Writing Culture and the Life of Anthropology. Durham: Duke Unibersity Press, 2015..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Kulturní antropologie (16) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Kulturní antropologie (16) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Kulturní antropologie (20_2024) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -