Předmět: Teorie kvantitativní a kvalitivní metodologie

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Teorie kvantitativní a kvalitivní metodologie
Kód předmětu KSA/91ATM
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sýkorová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Témata seminářů (detailněji zpracovaný obsah seminářů bude studujícím zaslán e-mailem - rozsah překračuje kapacitu IS STAG) I.Pozitivismus a interpretativismus: Odkazy zakladatelů sociologie Durkheima a Webera. (1) Durkheimova koncepce sociologie rozvíjené po vzoru přírodních věd, tzn. uplatňující pozitivistické metody. (2)Hermeneutický, interpretativní přístup v sociologii. II.Rozvoj pozitivistického zaměření sociologie: Empirická (kvantitativní) metodologie P. F. Lazarsfelda. Kritický racionalismus K. R. Poppera. (1)Novopozitivistická orientace na kvantitativní zachycení studovaných jevů, jejich matematický popis. Lazarsfeld a jeho přínos pro vývoj moderních empirických metod v sociologii. (2)Kritický racionalismus: K. R. Popper. Popperův kritický vstup do diskuse o pozitivistické metodologii. III. Přístupy fenomenologické, resp. interpretativní sociologie. (1)Fenomenologická sociologie A. Schutze. (2)Etnometodologie H. Garfinkela. (3)Symbolický interakcionismus G. H. Meada. IV.K teorii pravdy (vědecké objektivity, objektivity vědeckého poznání). (1)Kuhn jako reprezentant konsensuální teorie pravdy: Kuhnovo pojetí vědeckého paradigmatu, koncepce ´vědeckého společenství´. (2)Feyerabendova pluralistická metodologie, resp. metodologický ´anarchismus´. (3) Kulturálně-sociologický přístup k epistemologii (cultural-sociological theory of epistemology), k produkci pravdy: J. Alexander, I. Reed, S. Seidman.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
V kurzu budou probírány klasické práce z oblasti filosofie, logiky a metodologie sociálních věd, resp. sociologie. Cílem je prohloubit orientaci studujících v teoretických přístupech či ´paradigmatech´metodologie vědy všeobecně, věd sociálních a sociologie, konkrétně pak porozumění vztahu mezi sociologickými teoriemi a kvantitativními a kvalitativními výzkumnými přístupy. Diskuse v semináři bude sledovat linii dvou základních, odlišných teoretických směrů: pozitivismu a interpretativismu, tj. distinkci ´explanace - porozumění´, resp. ´příčiny - významu´.
Studující na základě četby textů a navazující diskuse v seminářích budou způsobilí orientovat se v teoretických přístupech, resp. ´paradigmatech´ metodologie vědy, věd sociálních a sociologie, konkrétně pak budou schopni chápat vztah mezi sociologickými teoriemi a kvantitativními a kvalitativními výzkumnými přístupy. Kurz jim poskytne teoretickou výbavu k vlastní ´praxi´ empirického sociologického výzkumu.
Předpoklady
Kurz navazuje na semináře Texty ze sociologické teorie 1 a 2 a je teoretickou přípravou pro následující kurzy Kvalitativní metodologie a Praxe sociologického výzkumu. Organizace semináře: Kurz se realizuje ve formě čtyř seminářů, zpravidla v zimním semestru.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Předpokladem úspěšného zakončení kurzu je: (a) účast na seminářích a aktivní zapojení do diskuse; (b) přednesení referátu o knize, která byla zadaná k četbě a k diskusi na konkrétním semináři (odevzdání písemného podkladu k referátu v rozsahu 4 normostran); (c) anotace na ostatní témata diskutovaná v seminářích o rozsahu 3 až 5 normostran. Četba k jednotlivým seminářům: I. Durkheim, E. 1969. Pravidla sociologické metody. Praha: VŠP. Dostupné na http://tucnak.fsv.cuni.cz/~hajek/Metodologie/texty_seminar/Durkheim/Durkheim.htm Weber, M. 1904 (1998). ´´Objektivita´ sociálně vědního a sociálně politického poznání.´s. 7-63 in Havelka, M. (ed.) Weber. Metodologie, sociologie a politika. Praha: OIKOYMENH. Weber, M. 1917 (1998). Smysl ´hodnotové neutrality´ v sociologických a ekonomických vědách. S. 64-108 in Havelka, M. (ed.) Weber. Metodologie, sociologie a politika. Praha: OIKOYMENH. II. Lazarsfeld, P.F. 1993. On Social Research and Its Language. Chicago: The University of Chicago Press. Kapitoly: 11. The Relevance of Methodology. Methodological Problems in Empirical Social Research, 12. Sociology of Social Research. The Sociology of Empirical Social Research. Popper, K. R. 1997. Logika vědeckého zkoumání. Praha: OIKOYMENH. III. Schutz, A. 2012. Každodenná a vedecká interpretácia ľudského konania. S. 278-330 in Alieva, D., Tížik, M. (eds.) Príspevok Alfreda Schütza k sociologickej teórii. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON). Schutz, A. 2012. Tvorba pojmov a teórií v sociálnych vedách. S. 331-351 in Alieva, D., Tížik, M. (eds.) Príspevok Alfreda Schütza k sociologickej teórii. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON). Garfinkel, H. 1967. Studies in Ethnometodology. New Jersey: Engelwood Cliffs. Dostupné na: http://ebookbrowsee.net/gdoc.php?id=329641210&url=5bb89954812863a0a2b131dd3f7a1f01. Mead, H. G. (Morris, W. ed.). 1934. Mind, Self and Society from the Standpoint of a Social Behaviorist. Chicago: University of Chicago Press. IV. Kuhn, T. S. 1997 (2008). Struktura vědeckých revolucí. Praha: OIKOYMENH. Feyerabend, P. K. 2001. Rozprava proti metodě. Praha: Aurora. Reed, I., Alexander, J. 2009. Social Science as Reading and Performance. A Cultural-Sociological Understanding of Epistemology. European Journal of Social Theory 12(1): 21-41. Dostupné na http://ccs.research.yale.edu//alexander/articles/
Doporučená literatura
  • Alijevová, D., Tížik, M., Hanzel, I., Nemcová, R., & Schutz, A. (2012). Príspevok Alfreda Schütza k sociologickej teórii. Praha: Sociologické nakladatelství.
  • Durkheim, É., & Hutar, M. (1969). Pravidla sociologické metody [Durkheim, 1969]. Praha: Vysoká škola politická ÚV KSČ.
  • Feyerabend, P. K., & Fiala, J. (2001). Rozprava proti metodě. Praha: Aurora.
  • Garfinkel, H. (1967). Studies in ethnomethodology. Cambridge: Polity.
  • Kuhn, T. S., & Jeníček, T. (1997). Struktura vědeckých revolucí. Praha: OIKOYMENH.
  • Lazarsfeld, P.F. (1993). On Social Research and Its Language.. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Mead, G. H. (1967). Mind, Self and Society. From the Standpoint of Social Behaviorist. London.
  • Popper, K. R., & Fiala, J. (1997). Logika vědeckého bádání. Praha: OIKOYMENH.
  • Reed, I., Alexander, J. (2009). Social Science as Reading and Performance. A Cultural-Sociological Understanding of Epistemology..
  • Weber, M., & Havelka, M. (1998). Metodologie, sociologie a politika. Praha: OIKOYMENH.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Sociologie (12) Kategorie: Sociální vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Sociologie (12) Kategorie: Sociální vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -