Předmět: Texty ze sociologické teorie 1

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Texty ze sociologické teorie 1
Kód předmětu KSA/91AT1
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Sýkorová Dana, doc. PhDr. Ph.D.
  • Dopita Miroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Lužný Dušan, prof. PhDr. Dr.
  • Kubátová Helena, doc. PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Seznam četby k seminářům dne 24.11.2016: 1.téma: STRUKTURNÍ FUNKCIONALISMUS A INTERPRETATIVNÍ SOCIOLOGIE Parsons, Talcott. (1952). The Social System. London: Routledge and Kegan Paul Limited, Pp. 3-68. Zde jiné vydání: http://home.ku.edu.tr/~mbaker/CSHS503/TalcottParsonsSocialSystem.pdf Giddens, Anthony. (1989). A reply to my critics. In D. Held & J. B. Thompson (Eds.), Social theory of modern societies: Anthony Giddens and his critics (pp. 249-301). Cambridge: Cambridge University Press. Wilson, Thomas P. (1970). Conceptions of Interaction and Forms of Sociological Explanation. American Sociological Review, Vol. 35, No. 4, pp. 697-710. Stable URL: http://links.jstor.org/sici?sici=0003-1224%28197008%2935%3A4%3C697%3ACOIAFO%3E2.0.CO%3B2-2 2.téma: JüRGEN HABERMAS/KARL POPPER Adorno, Theodor W. et al.(1976).The Positivist Dispute in German Sociology The Positivist dispute in German sociology. London: Heinemann Educational Books. Dostupné na: The Positivist Dispute in German Sociology - Scribd https://www.scribd.com/doc/145579597/The-Positivist-Dispute-in-German-Sociology 3.téma: TEORIE KONSENSU A TEORIE KONFLIKTU Parsons, Talcott.(1952). The Social System. London: Routledge and Kegan Paul Limited, Pp. 3- 68. Zde jiné vydání: http://home.ku.edu.tr/~mbaker/CSHS503/TalcottParsonsSocialSystem.pdf Dahrendorf, Ralf. (1958). Toward a Theory of Social Conflict. The Journal of Conflict Resolution, Vol. 2, No. 2, pp. 170-183. Dostupné na: http://www.jstor.org/stable/ 4.téma: DIFERENCIACE SOUČASNÉ SPOLEČNOSTI Tumin Melvin M.(1953). Some Principles of Stratification: A Critical Analysis. American Sociological Review, Vol.18, No.4, pp.387-394. Dostupné na: http://www.jstor.org/stable/ Bourdieu, Pierre, (1986). The Forms of Capital, In Richardson, John G.ed). Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education. Connecticut: Greenwood Press,1986,s. 241-260. (nebo jiné vydání) Harding, Sandra, (1986). The Science Question in Feminism. Ithaca, New York: Cornell University Press,s.15-30.

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cílem tohoto dvou semestrového semináře je, aby si studující doktorandského studia i přes specializaci na určitý obor v disertační práci zachovali aktivní přehled o stavu teoretického diskursu v obecné sociologii. Účastníci semináře se mají průběžně orientovat jak ve vzájemně si konkurujících formálních sociologických teoriích tak ve "velkých" obsahových analýzách současného stavu společnosti. Vedle sociologických teorií studující získávají náhled do teorií poznání a pravdy a jejich významu v sociologické teorii a výzkumu. Sociologie je vytvářena nepřetržitým diskursem o vitálně důležitých společenských otázkách společnosti, a studující by si měli vytvořit svoji vlastní teoretickou verzi o stavu společnosti, ve které žijí. Mají si neustále explicitně uvědomovat své teoretické pozorovatelské stanovisko, a to v rámci probíhajících diskursů. Stejně důležitá je reflexe faktu, že sociologie je jednou ze sil, která se na formulování společenských zájmů a problémů aktivně podílí. Zakotvenost sociologie ve společenské praxi vyžaduje i reflexi jejího postulátu hodnotové neutrality a odhalování jejích případných etických orientací. Obsah semináře Teoretická sociologie je zvolen tak, aby pomohl přemoci pro studující sociologie typické buďto "fallacy of abstractionism" nebo naopak "fallacy of misplaced concreteness" a senzibilizoval schopnost volby adekvátní pojmové roviny. V sociologické teorii se vedle sebe po léta uplatňují tyto jako příklady vybrané teorie: -strukturní funkcionalismus a interpretativní sociologie (Parsons, Giddens, Sarbin/Kitsuse) -pozitivismus kritického racionalismu a hermeneutika kritické teorie (Popper, Habermas) -teorie konsensu a teorie konfliktu (Parsons, Marx, Dahrendorf) -diferenciace současné společnosti podle získaných nebo askriptivních znaků (Bourdieu), zvláště ve vztahu k pohlaví (Pateman, Harding). Obsahové analýzy konkrétních společností se v současnosti týkají (mimo jiných) těchto vybraných aspektů: -moderní či postmoderní společnost (Beck, Giddens, Harding) -reprodukce a změny ve funkcionální diferenciaci společnosti ve vztahu k subsystémům ekonomie, právo, věda a politika (Beck, Luhmann). -teorie sítí (Castells) a informační společnosti -globalizace

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Účast na seminářích je povinná. Studující se na semináře připravují čtením zadané literatury, podle pedagogicko-vědeckých pokynů ze strany vyučujících. Jednotlivá témata jsou opatřena krátkou anotací. Vybraní účastníci přednesou krátkou rekapitulaci jejich čtení, které poslouží jako vstup do diskuse. Všichni účastníci semináře zpracují krátký excerpt, který se uloží v dokumentaci o průběhu doktorského semináře. Studující jsou povinni dodržet termíny plnění úkolů/odevzdání prací stanovené vyučující. Povinná literatura: Beck Ulrich/Giddens Anthony/Lash Scott. 1994. Reflexive Modernization:Politics, Tradition, and Aesthetics in the Modern Social Order. Cambridge: Polity Press. Beck Ulrich. 1992. Risk Society: Towards a New Modernity. London: Sage. Bourdieu Pierre. 1996. Distinction. A Social Critique of the Judgement of Taste. London: Routledge. Castells Manuel. 2000. The Rise of the Network Society. The Information Age: Economy, Society and Culture. Vol. I. Cambridge, MA; Oxford, UK: Blackwell. Crouch Colin. 2015. The Knowledge Corrupters: Hidden Consequences of the Financial Takeover of Public Life. Cambridge: Polity Press. Dahrendorf Ralf. 1959. Class and Class Conflict in Industrial Society. California: Stanford University Press. Giddens Anthony. 1976. New Rules of Sociological Method. A Positive Critique of Interpretative Sociologies. London: Hutchinson. Giddens Anthony. 2003. Důsledky modernity. Praha: Sociologické vydavatelství. Habermas Jürgen. 1971. Knowledge and Human Interests. Boston: Beacon Press. [Connaissance et intér?t. 1968. Paris: Gallimard] Harding Sandra. 1993 (5th print). The Science Question in Feminism. Ithaca, NY. ad.: Cornell University Press. Held David/ McGrew Anthony/Goldblatt David/ Perraton Jonathan. 1999. Global Transformations: Politics, Economics and Culture. Cambridge: Polity Press. Kuhn Thomas S. 1997. Struktura vědeckých revolucí. Praha: Oikúmené. Luhmann Niklas. 1989. Ecological Communication. Cambridge: Polity Press. Parsons Talcott. 1952. The Social System. London: Routledge and Kegan Paul Limited, Pp. 3-68. Pateman Carol. 1988. The Sexual Contract. Cambridge and Stanford University Press. Popper Charles 1959. The Logic of Scientific Discovery. New York: Basic Books. Sarbin Theodore R./ Kitsuse John I. 1994. Constructing the Social. London: Thousand Oaks, Delhi.
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Sociologie (12) Kategorie: Sociální vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Sociologie (12) Kategorie: Sociální vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -