Vyučující
|
-
Ryšavý Dan, doc. Mgr. Ph.D.
-
Oates-Indruchová Libora, prof. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. seminář Mocenské vztahy ve výzkumu, etika kvalitativního výzkumu; "postmoderní" rozhovor. Čtení: Andrea Fontana. 2003. "Postmodern Trends in Interviewing. In Jaber F. Gubrium a James A. Holstein, eds., Postmodern Interviewing. Thousand Oaks: Sage. Str. 51-65. Wolff-Michael Roth. 2005. "Ethics as Social Practice: Introducing the Debate on Qualitative Research and Ethics." Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research 6, 1, Art. 9. Web: http://www.qualitative-research.net/fqs/ 10. března 2013 2. seminář Teoretická a metodologická příprava k vědeckému projektu. Proces psaní disertačního textu, rozvržení rukopisu. Forma výuky v 1. a 2. semináři: Každé setkání bude mít tři části: 1. Detailní diskuse nad obsahem zadaných článků na základě jejich prezentace vždy jedním/jednou ze zúčastněných. 2. Rozbor struktury daných článků z hlediska písemné prezentace vědeckého výzkumu. 3. Diskuse na příslušné setkání navržených prvků zpracování disertačního výzkumu a aplikace jejich problematiky na vlastní projekt studujících. 3. seminář (KVANTI I) Úvod do vícerozměrné analýzy dat historie a význam mnohorozměrných statistických metod (faktorová analýza, shluková analýza, korespondenční analýza, mnohorozměrné škálování), pojetí vzdálenosti (metriky) ve vícerozměrné analýze, vizualizace vztahů. Forma: přednáška spojená s diskusí načtené literatury. Zadání samostatné práce včetně možných vazeb na disertační projekt. Literatura: Kubíková, J., M. Škop, M. 2010. Vícerozměrné statistické metody v programu STATISTICA. Praha: StatSoft. Mareš, P., L. Rabušic, P. Soukup. 2015. Analýza sociálněvědných dat (nejen) v SPSS. Brno: Masarykova univerzita, s. 375-427. 4. seminář Praxe vícerozměrné analýza dat základy faktorové, shlukové a korespondenční analýzy a mnohorozměrného škálování v programovém balíku STATISTICA. Diskuse rešerší odborných textů. Volba dat a samostatné vypracování analýzy vybranou technikou. Literatura: StatSoft, Inc. Electronic Statistics Textbook. Tulsa, OK: StatSoft, 2013. WEB: http://www.statsoft.com/textbook/. Student/ka bude dokládat pochopení smyslu použití těchto technik, účel a důvod volby konkrétní techniky a datových zdrojů a vyhodnocení výhod či rizik použité metody. Viz kurz STAD (vyhledat příklady, interpretace) Stáhnout si STATISTICu. DOPORUČENÁ literatura: MELOUN, M., MILITKÝ, J., HILL, M. Statistická analýza vícerozměrných dat v příkladech. Praha: Academia, 2012. StatSoft, Inc. Electronic Statistics Textbook. Tulsa, OK: StatSoft, 2013. WEB: http://www.statsoft.com/textbook/.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Předmět se zaměřuje na problémy související se zpracováním návrhu kvantitativního a kvalitativního výzkumu a s aplikací pokročilých metod v rámci kvantitativní a kvalitativní výzkumné strategie. (I)Cílem části kursu zaměřené na kvalitativní výzkum: 1. seznámení se současnými perspektivami na problematiku kvalitativního výzkumu v sociálních vědách; 2. podrobná analýza jednotlivých prvků zpracování disertačního projektu. U obou těchto cílů půjde o jejich vztažení na vlastní vědeckou práci účastnic a účastníků kursu, a tím přispět k řešení praktických problémů, se kterými se v průběhu práce na doktorandském projektu setkávají. II) Cíle části zaměřené na kvantitativní výzkum: 1. seznámení s významem a aplikacemi mnohorozměrných statistických metod, 2. základní zvládnutí vybraných metod vícerozměrné analýzy dat s případným využitím v disertační práci.
Po absolvování kursu budou jeho účastnice a účastníci schopni identifikovat z probraných perspektiv ty, které jsou relevantní pro přístup k vlastnímu disertačnímu projektu, a aplikovat je. Dále získají přehled o jednotlivých etapách zpracování disertačního projektu a o jejich vzájemném vztahu. Konečně, budou též schopni posoudit a analyzovat vlastní silné a slabé stránky ve vztahu k disertačnímu projektu. Způsobilosti vztahující se ke kvantitativnímu přístupu: Získání pasivních znalostí a aktivních dovedností v oblasti vícerozměrné analýzy dat. Tzn. schopnost recepce odborné literatury používající tento typ analýz a zvládnutí použití vybraných metod ve vlastní práci.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Seminární práce
Požadavky k části kurzu zaměřené na kvalitativní výzkum: Aktivní účast v semináři a příprava článků k jednomu tématu pro seminární diskusi. Diskuse jednoho z probraných témat v délce cca 1.500 slov zpracované pro využití ve vlastní disertaci a s použitím prohlubující literatury k tématu. Požadavky k části kurzu zaměřené na kvantitativní výzkum: Vedle aktivní účasti v semináři bude požadována příprava na základě četby literatury a vlastní rešerše odborného textu vážící se (i v širším smyslu) k tématu disertace, který užívá postupy vícerozměrné analýzy dat. Mimo to budou studenti vypracovávat vlastní (jednoduchou) analýzu aplikující některou z probíraných metod, a to s využitím programů STATISTICA nebo IBM SPSS (nutno konzultovat).
|
Doporučená literatura
|
-
Mareš, P., Rabušic, L., & Soukup, P. Analýza sociálněvědních dat (nejen) v SPSS.
-
Meloun, M., Militký, J., & Hill, M. (2012). Statistická analýza vícerozměrných dat v příkladech. Praha: Academia.
-
Turabian, K. L., Booth, W. C., Colomb, G. G., & Williams, J. M. (2013). A manual for writers of research papers, theses, and dissertations: Chicago style for students and researchers. Chicago, Ill: The University of Chicago Press.
|