Předmět: Metodologie a epistemologie antropologického výzkumu

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Metodologie a epistemologie antropologického výzkumu
Kód předmětu KSA/91AME
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 8
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Horáková Hana, doc. PaedDr. Ph.D.
Obsah předmětu
Osnova: 1. Současné teoreticko-metodologické přístupy a trendy v kulturní antropologii 2. Etnografování a zakotvená teorie: výzkumný proces v kvalitativním výzkumu 3.Techniky, reflexe a etika terénního výzkumu 4. Možnosti uplatnění zakotvené teorie ve výzkumníkově praxi

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Kurz, zabývající se dynamickým vztahem mezi antropologickou teorií a praxí, rozvíjí předpoklad, podle něhož je etnografie jako synonymum pro terénní výzkum chápána jako komplexní metodologicko-teoretický přístup ke skutečnosti. Jestliže proces vytváření etnografického vědění zahrnuje nejen samotnou etnografickou praxi, tj. pobyt v terénu, ale i její reflexi, psaní, vytváření dat či přehodnocení již realizovaného výzkumu, kurz se zaměří na celou škálu problémů: mocenské vztahy ve výzkumu, otázky související s geopolitickými nerovnostmi v terénu; hranice mezi antropologií a aktivismem; pocity nepatřičnosti provázející proces etnografie či otázku (auto)cenzury uplatňované při vytváření etnografií; pozicionalita a subjektivita výzkumníka.
Znalosti a dovednosti: Po úspěšném absolvování kurzu bude student schopen interpretovat a kriticky reflektovat teoreticko-metodologické rámce vybraných antropologických výzkumů a aplikovat získané poznatky a dovednosti na svůj výzkumný záměr. Kritické studium teoretických a metodologických principů mu zároveň umožní dynamicky a flexibilně modifikovat cíl a výzkumné otázky vlastní disertace, včetně improvizace v teorii a terénní praxi. Studující získají hlubší teoretické a metodologické znalosti o měnící se povaze jednoho z klíčových raison d´?tre antropologie, tj. terénního výzkumu, v globální i lokální perspektivě. Současně si osvojí základní tezi o vzájemné propojenosti teorie a metody, kterou budou aplikovat na své výzkumné projekty.
Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

Způsob ověření studijních výsledků: kolokvium Studující průběžně čtou literaturu zadanou na jednotlivé semináře, souběžně předkládají anotace probíraných knih vyučující/mu. Znalost a porozumění textům, resp. schopnost jejich "kritického čtení" budou ověřeny v diskusi v průběhu seminářů. Studující zpracují seminární práci o rozsahu 6 až 8ns, v níž jednak kriticky zhodnotí klíčové argumenty a východiska děl doporučené literatury, jednak budou reflektovat teoreticko-metodologický rámec svých dizertačních projektů. Práce bude východiskem pro debatu v rámci závěrečného kolokvia. Na základě prezentací vlastních studií obdrží zpětnou vazbu od přítomných pedagogů i studentů s cílem posílit intersubjektivní triangulaci v přípravné fázi výzkumu.
Doporučená literatura
  • Abu Ghosh, Y., Stöckelová, T. (2014). Etnografie: Improvizace v teorii a terénní praxi.. Praha:SLON.
  • Blommaert, J., & Jie, D. (2010). Ethnographic Fieldwork: A Beginner's Guide. Buffalo: Multilingual Matters..
  • Burawoy, M. et al. (2000). Global ethnography: forces, connections, and imaginations in a postmodern world.. University of California Press.
  • Clarke, A.E. (2005). Situational Analysis: Grounded Theory After the Postmodern Turn. Sage Publications.
  • DENZIN, N.K.; LINCOLN, Y.S.:. The SAGE Handbook of Qualitative Research. London: SAGE Publications, 2011..
  • Savin-Baden, M., Major, C. H. (2010). New Approaches to Qualitative Research: Wisdom and Uncertainty. Routledge..
  • Soukup Martin. (2014). Terénní výzkum v sociální a kulturní antropologii. Karolinum.
  • Strauss Corbinová:. Základy kvalitativního výzkumu. Postupy a techniky zakotvené teorie. Albert. Boskovice 1999.
  • Ulf Hannerz. (2010). ANTHROPOLOGY´S WORLD: life in a twenty-first-century discipline. Pluto Press.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Kulturní antropologie (20) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Kulturní antropologie (20) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -