Předmět: Teorie a metoda ve vědách o výchově

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Teorie a metoda ve vědách o výchově
Kód předmětu KSA/91ADT
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 15
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Poláchová Vašťatková Jana, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
nespecifikováno

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Cíle předmětu/ Účastníci studia budou po absolvování předmětu schopni: - Vysvětlit na příkladech tvorbu vědění ve vědách o výchově, rozlišit základní a aplikovaný výzkum. - Charakterizovat design teoretického, kvantitativního, kvalitativního či smíšeného, ve vybraném pak detailně objasnit celý výzkumný proces od volby výzkumného problému, stanovení výzkumné otázky přes získávání a zpracování dat až po zásady při zveřejňování výsledků výzkumu. - V různých výzkumných designech uvést přístupy nezbytné pro zachování kvality výzkumu. - Charakterizovat etické zásady ve vědě a výzkumu (včetně publikační praxe). - Vypracovat (s oporou o vybraný výzkumný design) a kvalifikovaně obhájit projekt disertační práce, zvážit případná úskalí zvoleného designu či konkrétních metod a technik. Základní témata: - Pojetí vědy, přístupy k tvorbě poznání ve vědách o výchově (historický, formálně logický, sociologický obrat ve filozofii vědy); změna paradigmat; konstruování vědění ve vědách o výchově na základě přístupu k realitě jako k souboru dat (kvalitativních a kvantitativních); základní a aplikovaný výzkum. - Formulace výzkumné otázky, analýza současného stavu poznání (přehledové studie, práce s národní i mezinárodní odbornou literaturou; práce v databázích); dílčí vědecké postupy doprovázející různé fáze výzkumné praxe (např. otázky deskripce; konceptualizace; kategorizace, systemizace; interpretace/explanace/expozice aj.), volba strategie výzkumu; realizace výzkumu (sběr, zpracování dat) a podávání zpráv o výzkumu. - Kvalita výzkumu (různá pojetí validity, reliabilita, triangulace), výzkum jako komunikace. - Teoreticko-metodologická charakteristika výzkumných designů: kvalitativní (etnografický, fenomenologický, narativní, přístupy zakotvené teorie; kódování atd.), kvantitativní výzkumy (problematika hypotéz - věcných i statistických; statistické zpracování dat, vícerozměrné statistické techniky: metody shlukové analýzy aj.); smíšené designy; teoretické výzkumy (hermeneutika, obsahová analýza...). - Metody, nástroje a techniky sběru dat v kontextu věd o výchově a jejich specifika dle zvoleného designu; softwarové možnosti podpory zpracování dat (SPSS, Atlas.ti, Maxqda aj). - Etické zásady vědecko-výzkumné a publikační práce. Aktuální etické výzvy výzkumu ve vědách o výchově u nás i v zahraničí (např. získávání poučeného souhlasu ve výzkumu týkajícího se znevýhodněných skupin, integrita prezentací, možnost sekundárního zneužití vzniklých databází a dat apod.). - Význam "inquiry-based learning" aktérů výzkumu ve vědách o výchově, význam akčního výzkumu jako prostředku k rozvoji vědění ve vědách o výchově a i k posílení relevantních profesí.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr