Vyučující
|
-
Dopita Miroslav, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Kurz vychází z vymezení výchovy a vzdělávání jako sociálního faktu u Émila Durkheima přes Lindemanův koncept vzdělávání dospělých. Následují koncepty vzdělávání dospělých USA u Malcoma Knowlese a jeho pokračovatelů, které se vyvíjely mezi lety 1973 do 2012. Evropský koncept vzdělávání dospělých reprezentuje dílo Petera Jarvise. Cílem je, aby studenti byli schopni uvedené koncepty argumentačně podpořit i kriticky zhodnotit ve vazbě na současnou andragogickou teorii.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
|
Výstupy z učení
|
Předmět se zaměřuje na schopnost studentů kriticky se zamýšlet nad tématy, které jsou v současnosti diskutovány v andragogice a vzdělávání dospělých. Východiskem je četba především zahraničních odborných publikací z oboru andragogika a vzdělávání dospělých, které postihují proměnu diskursu. Kurs vychází z Wulfova (2003) pojetí věd o výchově. Výstupem kursu Diskurs andragogiky bude text, který vztáhne problematiku současné diskuse v oblasti vzdělávání dospělých k vašemu tématu práce, minimální rozsah 10 normostran. Text bude mít formulovaný cíl: Identifikovat odborný diskurs k tématu disertační práce ?.. výzkumnou otázku: Které teorie se objevují v publikovaných textech k tématu disertační práce ?. popsaný postup jeho tvorby textu, rešeršní strategie a její analýzy Zadání: 1) Rešerše odborných recenzovaných publikací k tématu vaší disertační práce 2) Jejich roztřídění, zda se jedná o humanistické, empirické či kritické teorie (viz Wulf) 3) Soupis teorií, které se v textech ve vztahu k tématu vaší práce objevují 4) Zařazení optiky tématu práce do odborného diskursu o tématu
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Účast na seminářích. Četba zadaných textů. Aktivní zapojení do diskuse. Zpracování seminární práce k zakončení předmětu: cíl, výzkumná otázka a popis metody.
|
Doporučená literatura
|
-
Taylor, Bryan, Kroth, Michael. (2009). Andragogy's Transition Into The Future: Meta-Analysis. Journal of Adult Education, 2009, 38(1), 1-11..
|