| Název předmětu | Diskurz andragogiky |
|---|---|
| Kód předmětu | KSA/91ADA |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Doktorský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 10 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
Kurz vychází z vymezení výchovy a vzdělávání jako sociálního faktu u Émila Durkheima přes Lindemanův koncept vzdělávání dospělých. Následují koncepty vzdělávání dospělých USA u Malcoma Knowlese a jeho pokračovatelů, které se vyvíjely mezi lety 1973 do 2012. Evropský koncept vzdělávání dospělých reprezentuje dílo Petera Jarvise. Cílem je, aby studenti byli schopni uvedené koncepty argumentačně podpořit i kriticky zhodnotit ve vazbě na současnou andragogickou teorii.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
| Výstupy z učení |
|
Předmět se zaměřuje na schopnost studentů kriticky se zamýšlet nad tématy, které jsou v současnosti diskutovány v andragogice a vzdělávání dospělých. Východiskem je četba především zahraničních odborných publikací z oboru andragogika a vzdělávání dospělých, které postihují proměnu diskursu. Kurs vychází z Wulfova (2003) pojetí věd o výchově. Výstupem kursu Diskurs andragogiky bude text, který vztáhne problematiku současné diskuse v oblasti vzdělávání dospělých k vašemu tématu práce, minimální rozsah 10 normostran. Text bude mít formulovaný cíl: Identifikovat odborný diskurs k tématu disertační práce ?.. výzkumnou otázku: Které teorie se objevují v publikovaných textech k tématu disertační práce ?. popsaný postup jeho tvorby textu, rešeršní strategie a její analýzy Zadání: 1) Rešerše odborných recenzovaných publikací k tématu vaší disertační práce 2) Jejich roztřídění, zda se jedná o humanistické, empirické či kritické teorie (viz Wulf) 3) Soupis teorií, které se v textech ve vztahu k tématu vaší práce objevují 4) Zařazení optiky tématu práce do odborného diskursu o tématu
|
| Předpoklady |
|
nespecifikováno
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
nespecifikováno
Účast na seminářích. Četba zadaných textů. Aktivní zapojení do diskuse. Zpracování seminární práce k zakončení předmětu: cíl, výzkumná otázka a popis metody. |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Andragogika (2025) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Adult Education (2021) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Andragogika (20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Adult Education (2021) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Andragogika (2025) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Andragogika (20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Andragogika (20_2024) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |