Předmět: Diskurz andragogiky

» Seznam fakult » FIF » KSA
Název předmětu Diskurz andragogiky
Kód předmětu KSA/91ADA
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Dopita Miroslav, doc. Mgr. Ph.D.
  • Rasiński Lotar, DR HAB
Obsah předmětu
Kurz vychází z vymezení výchovy a vzdělávání jako sociálního faktu u Émila Durkheima přes Lindemanův koncept vzdělávání dospělých. Následují koncepty vzdělávání dospělých USA u Malcoma Knowlese a jeho pokračovatelů, které se vyvíjely mezi lety 1973 do 2012. Evropský koncept vzdělávání dospělých reprezentuje dílo Petera Jarvise. Cílem je, aby studenti byli schopni uvedené koncepty argumentačně podpořit i kriticky zhodnotit ve vazbě na současnou andragogickou teorii.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Výstupy z učení
Předmět se zaměřuje na schopnost studentů kriticky se zamýšlet nad tématy, které jsou v současnosti diskutovány v andragogice a vzdělávání dospělých. Východiskem je četba především zahraničních odborných publikací z oboru andragogika a vzdělávání dospělých, které postihují proměnu diskursu. Kurs vychází z Wulfova (2003) pojetí věd o výchově. Výstupem kursu Diskurs andragogiky bude text, který vztáhne problematiku současné diskuse v oblasti vzdělávání dospělých k vašemu tématu práce, minimální rozsah 10 normostran. Text bude mít formulovaný cíl: Identifikovat odborný diskurs k tématu disertační práce ?.. výzkumnou otázku: Které teorie se objevují v publikovaných textech k tématu disertační práce ?. popsaný postup jeho tvorby textu, rešeršní strategie a její analýzy Zadání: 1) Rešerše odborných recenzovaných publikací k tématu vaší disertační práce 2) Jejich roztřídění, zda se jedná o humanistické, empirické či kritické teorie (viz Wulf) 3) Soupis teorií, které se v textech ve vztahu k tématu vaší práce objevují 4) Zařazení optiky tématu práce do odborného diskursu o tématu

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Účast na seminářích. Četba zadaných textů. Aktivní zapojení do diskuse. Zpracování seminární práce k zakončení předmětu: cíl, výzkumná otázka a popis metody.
Doporučená literatura
  • Taylor, Bryan, Kroth, Michael. (2009). Andragogy's Transition Into The Future: Meta-Analysis. Journal of Adult Education, 2009, 38(1), 1-11..


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Andragogika (20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Adult Education (2021) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Andragogika (20_2024) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Adult Education (2021) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Andragogika (20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Andragogika - čtyřletý (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -