Vyučující
|
-
Gutiérrez Rubio Enrique, doc. Mgr. Ph.D.
-
Zajícová Lenka, prof. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Příčiny, typologie a důsledky jazykových změn. Vymezení pojmů jazykový substrát, adstrát a superstrát. Metody a omezení diachronní lingvistiky. 2) Periodizace vývoje latiny, varianty latiny s důrazem na rozdíly mezi mluvenou a spisovnou formou. Fonologický plán latiny. Povaha latinského přízvuku. 3) Historický kontext utváření lidové latiny, románštin na Pyrenejském poloostrově a kastilštiny (předřímské osídlení Hispánie, romanizace, germánské vpády, období muslimské nadvlády, rekonkvista, migrace, jazykový kontakt na Pyrenejském poloostrově, imperiální expanze Kastílie atd.) 4) Vývoj vokálů od lidové latiny po moderní španělštinu: zánik vokalické kvantity, zánik latinských diftongů a hiátu, vznik nových diftongů, zavírání vokálů vlivem jodu a wau, kastilská přehláska, apokopa koncového -e ve staré kastilštině. 5) Palatalizace konsonantů na začátku slabiky vlivem palatálních vokálů a jodu. Palatalizace konsonantů ve vnitřních konsonantických skupinách. Vývoj konsonantů staré kastilštiny v 15.-17. století v Kastilii a v západní Andalusii s důsledky pro vznik současných dialektů. 6) Lenizace a její vliv na původní latinské znělé, neznělé a geminované konsonanty. Vývoj dalších vnitřních konsonantických skupin (asimilace/degeminace, disimilace atd.). 7) Vývoj latinských počátečních konsonantů a konsonantických skupin. Vývoj koncových konsonantů 8) Diachronní morfologie: zánik latinské deklinace u substantiv, adjektiv a zájmen a jeho příčiny. Nahrazení deklinace předložkami a pevným slovním pořádkem. 9) Diachronní morfologie: vývoj latinské konjugace, kontinuita, transformace, vznik složených slovesných časů, perifrastické pasivum, vznik nových nepravidelností u sloves. 10) Vývoj zájmen, sociolingvistické aspekty užití zájmen tú/vos (vosotros)/vuestra merced (usted) ve středověku a v novověku, vznik tzv. vosea. Vznik a užití členu s důrazem na jeho historické rozdíly.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 12.5 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 87.5 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět se zaměřuje na vývoj zvukového, morfologického a syntaktického plánu lidové latiny mluvené na území dnešního Španělska, tzv. romances, staré kastilštiny a moderní španělštiny. Předmět je také věnován základní historickým, politickým a kulturním procesům, které spoluvytvářely podmínky jazykového vývoje na území Španělska se zvláštním zřetelem k jazykovému kontaktu.
Žádné.
|
Předpoklady
|
Žádné.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
Závěrečná písemná zkouška, četba úryvků z povinné četby cca. 200 stran, praktická cvičení, účast na výuce.
|
Doporučená literatura
|
-
Menéndez Pidal, R. Manual de gramatica histórica espanola. Madrid. 1968.
-
Penny, R. Gramática histórica del espanol. Barcelona. 2014.
-
Torrens, M. J. Evolución e historia de la lengua espanola (2a ed. actualizada). Madrid. 2018.
-
Zavadil, B. Historia de la lengua espanola: introducción a la etimología. Praha. 2015.
|