Předmět: Úvod do kognitivní lingvistiky

» Seznam fakult » FIF » KRS
Název předmětu Úvod do kognitivní lingvistiky
Kód předmětu KRS/UKLN
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Španělština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Gutiérrez Rubio Enrique, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
V kurzu budou probírány následující tematické bloky: 1. Úvod do dějin lingvistiky 20. století 2. Generativní přístup vs. kognitivní přístup 3. Lakoff a jeho "Metafory, kterými žijeme" 4. Kognitivní gramatika 5. Interdisciplinární význam kognitivní lingvistiky 6. Stav kognitivní lingvistiky ve světě (konkrétně české a španělské) 7. Praktické přínosy kognitivní lingvistiky

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
  • Semestrální práce - 25 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 37.5 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku - 12.5 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 25 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem kurzu je představit studentům vznik, základy, vývoj a současný stav kognitivní lingvistiky, včetně praktických přínosů. Tento jazykovědný obor, který se zrodil v USA na konci 70. let, je v současnosti velmi rozšířen nejen v této zemi, ale i v mnoha jiných výzkumných centrech a univerzitách celé Evropy.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Písemná zkouška, Seminární práce

Písemná zkouška, četba odborného textu ve španělštině (cca 200 stran), písemná práce (10 NS), aktivní účast na výuce.
Doporučená literatura
  • Bednaříková, B. (2015). Čítanka textů z kognitivní lingvistiky. Olomouc.
  • Bednaříková, B., Pittnerová, M. (2015). Čítanka textů z kognitivní lingvistiky II. Olomouc.
  • Croft, W., Cruse, A. D. . (2004). Cognitive linguistics. Cambridge.
  • Geeraerts, D. (2006). Cognitive Linguistics: Basic Readings. Berlin, New York.
  • Ibarretxe-Antuňano, I., Valenzuela, J. (2012). Linguística Cognitiva. Barcelona.
  • Lakoff, G., Johnson, M. (2017). Metáforas de la vida cotidiana. Madrid.
  • Lakoff, G. (1987). Women, Fire and Dangerous Things: What Categories Reveal About the Mind. Chicago.
  • Taylor, J. R. (2002). Cognitive Grammar. New York.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Španělská filologie (2019) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Španělská filologie minor (2019) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Španělská filologie maior (2019) Kategorie: Filologické vědy 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní