Vyučující
|
-
Malinová Lenka, Mgr.
-
Cervera Garcés Fabiola, Mgr.
-
Hromada Jakub, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Cílem kurzu je seznámit posluchače s hlavními tendencemi ve vývoji španělského divadla a jeho zasazení do širšího literárně-sociálního kontextu. Teoretická část bude zaměřena na hlavní proudy, autory a divadelní texty. Jedním z cílů je zároveň postihnout tuto oblast v co největší šíři, proto je kurz rozdělen do několika tematických okruhů: 1. El Teatro medieval: Auto de los Reyes Magos. 2. Transición a la edad moderna: Los bajos fondos de La Celestina. 3. Renacimiento: Juan del Encina, padre del teatro espanol. Hernando de Ribera, Gil Vicente y Agustín de Rojas. Las églogas de Garcilaso representadas a final del primer renacimiento. 4. El siglo de oro: el teatro comercial. La escena espanola del XVII. Los corrales de comedia. Lope de Vega y Calderón de la Barca. 5. Leandro Fernández de Moratín y la comedia nueva. El sí de las ninas. 6. Romanticismo. Don Álvaro o la fuerza del sino. 7. Teoría del esperpento. Valle Inclán. Luces de bohemia 8. La mujer en el teatro de García Lorca. Mariana Pineda, Yerma, Bodas de sangre y La casa de Bernarda Alba. 9. Alfonso Sastre. Antonio Buero Vallejo. El tragaluz. 10. Los nuevos caminos de la escena espanola. Praktická část výuky má za úkol: 1. Aprender el lenguaje y las técnicas teatrales. 2. Estimular el desarrollo de la creatividad. 3. Enriquecer el vocabulario personal. 4. Conseguir una mayor fluidez oral y escrita. 5. Desarrollar la capacidad de sensibilización ante problemas diversos. 6. Favorecer la expresión y formulación de ideas. 7. Desarrollar la capacidad de análisis, juicio crítico y autocrítico. 8. Fomentar la participación y el reparto responsable de funciones.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Příprava na zápočet
- 52 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 24 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Nastudování a inscenace španělských a latinskoamerických divadelních her v originální verzi.
Zvládnutí látky v rozsahu specifikovaném v cílech předmětu.
|
Předpoklady
|
Žádné.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Didaktický test, Rozhovor
účast na hodinách, písemná zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
Bentley, E. (1982). La Vida del Drama. Barcelona.
-
Granja, A. de la. (1987). Hacia una bibliografía general del teatro breve del Siglo de Oro. Primera parte: Estudios I. 37, 1987, pp. 227-246.
-
Ruíz Ramón, Fco. (1997). Historia del Teatro Espaňol del Siglo XX.
-
Sastre, A. (1987). Escuadra Hacia la Muerte/ La Mordaza (Edición de Farris Anderson). Madrid: Castalia.
-
Sito Alba, M. (1987). Análisis de la Semiótica Teatral. Madrid.
|