Předmět: Španělské divadlo

» Seznam fakult » FIF » KRS
Název předmětu Španělské divadlo
Kód předmětu KRS/SPDI
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Španělština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Malinová Lenka, Mgr.
  • Cervera Garcés Fabiola, Mgr.
  • Hromada Jakub, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem kurzu je seznámit posluchače s hlavními tendencemi ve vývoji španělského divadla a jeho zasazení do širšího literárně-sociálního kontextu. Teoretická část bude zaměřena na hlavní proudy, autory a divadelní texty. Jedním z cílů je zároveň postihnout tuto oblast v co největší šíři, proto je kurz rozdělen do několika tematických okruhů: 1. El Teatro medieval: Auto de los Reyes Magos. 2. Transición a la edad moderna: Los bajos fondos de La Celestina. 3. Renacimiento: Juan del Encina, padre del teatro espanol. Hernando de Ribera, Gil Vicente y Agustín de Rojas. Las églogas de Garcilaso representadas a final del primer renacimiento. 4. El siglo de oro: el teatro comercial. La escena espanola del XVII. Los corrales de comedia. Lope de Vega y Calderón de la Barca. 5. Leandro Fernández de Moratín y la comedia nueva. El sí de las ninas. 6. Romanticismo. Don Álvaro o la fuerza del sino. 7. Teoría del esperpento. Valle Inclán. Luces de bohemia 8. La mujer en el teatro de García Lorca. Mariana Pineda, Yerma, Bodas de sangre y La casa de Bernarda Alba. 9. Alfonso Sastre. Antonio Buero Vallejo. El tragaluz. 10. Los nuevos caminos de la escena espanola. Praktická část výuky má za úkol: 1. Aprender el lenguaje y las técnicas teatrales. 2. Estimular el desarrollo de la creatividad. 3. Enriquecer el vocabulario personal. 4. Conseguir una mayor fluidez oral y escrita. 5. Desarrollar la capacidad de sensibilización ante problemas diversos. 6. Favorecer la expresión y formulación de ideas. 7. Desarrollar la capacidad de análisis, juicio crítico y autocrítico. 8. Fomentar la participación y el reparto responsable de funciones.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
  • Příprava na zápočet - 52 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 24 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 24 hodin za semestr
Výstupy z učení
Nastudování a inscenace španělských a latinskoamerických divadelních her v originální verzi.
Zvládnutí látky v rozsahu specifikovaném v cílech předmětu.
Předpoklady
Žádné.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Didaktický test, Rozhovor

účast na hodinách, písemná zkouška
Doporučená literatura
  • Bentley, E. (1982). La Vida del Drama. Barcelona.
  • Granja, A. de la. (1987). Hacia una bibliografía general del teatro breve del Siglo de Oro. Primera parte: Estudios I. 37, 1987, pp. 227-246.
  • Ruíz Ramón, Fco. (1997). Historia del Teatro Espaňol del Siglo XX.
  • Sastre, A. (1987). Escuadra Hacia la Muerte/ La Mordaza (Edición de Farris Anderson). Madrid: Castalia.
  • Sito Alba, M. (1987). Análisis de la Semiótica Teatral. Madrid.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr