Vyučující
|
-
Riebová Markéta, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah kurzu v blocích: Úvod: Základní orientace v mexické historii 20. století a tématech odrážejících se v literatuře. Přiblížení jednotlivých žánrů a narativních způsobů, o nichž bude v kurzu řeč. 1) Juan Rulfo: Pedro Páramo a "No oyes ladrar los perros" 2) Elena Garro: La culpa es de los Tlaxcaltecas a Carlos Fuentes: Chac Mool 3) Octavio Paz: Crítica de la pirámide 4) Carlos Monsiváis: Días de guardar 5) Sergio Pitol: Nocturno de Bujara
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Tématem předmětu je vztah fikce a historie v současné mexické próze (povídka, román, esej, kronika, svědectví). V mimoliterární rovině se studenti seznámí s nejdůležitějšími okolnostmi, které měly vliv na mexickou literární tvorbu v druhé polovině 20. století, tj. s klíčovými okamžiky mexické historie, se socioekonomickými změnami a s kulturním vývojem (jedná se především o období Mexické Revoluce a kristerských válek, o porevoluční kulturní nacionalismus ve 30. a 40. letech a o období silného ekonomického růstu v 50. a 60. letech.) Není opomenuta ani role, jakou mexičtí intelektuálové hráli v tomto kontextu. V literární rovině kurz studentům přiblíží jak hispanoamerickou literární situaci 50. a 60. let 20. století (tj. celkovou obnovu hispanoamerické prózy), tak mexické souvislosti tzv. hledání národní identity, které se v mnoha analyzovaných dílech odrážejí. Dále se kurz věnuje charakteristice jednotlivých žánrů, narativních způsobů a volby literárního jazyka, kterými spisovatelé zachycují společenskou situaci, jež inspiruje jejich tvorbu.
|
Předpoklady
|
Znalost španělštiny, kurz je veden ve španělštině.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
1. pravidelná docházka a aktivní účast na přednáškách a seminářích 2. příprava na každou hodinu, znalost analyzovaného textu 3. esej, ústní zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
C. Cymermann, C. Fell. (2001). Historia de la literatura hispanoamericana, desde 1940 hasta la actualidad. Buenos Aires: Edicial.
-
Donald L. Shaw. (1999). Nueva narrativa hispanoamericana. Boom. Posboom. Posmodernism.. Madrid:Ediciones Cátedra.
-
Enrico Mario Santí, ed. (2009). Luz espejeante. Octavio Paz ante la crítica.. México: Era/UNAM.
-
Federico Campbell, ed. (2003). La ficción de la memoria. Juan Rulfo ante la crítica.. México: Era/UNAM.
-
Christopher Domínguez Michael. (1996). Antología de la narrativa mexicana del sg. XX. Díl I, II.. México: FCE.
-
José Eduardo Serrato, ed. (1994). Tiempo cerrado, tiempo abierto. Sergio Pitol ante la crítica.. México: Era/UNAM.
-
José Joaquín Blanco. (1996). Crónica literaria. Un siglo de escritores mexicanos.. México: Cal y Arena.
-
José Miguel Oviedo. (2002). Historia de la literatura hispanoamericana. Tomo 4. De Borges al presente.. Madrid: Alianza Editorial.
-
Joseph Sommers. (1969). Yá?ez, Rulfo, Fuentes: la novela mexicana moderna. Caracas: Monte Ávila Editores.
-
Lubomír Doležel. (2008). Fikce a historie v období postmoderny. Praha: Academia.
-
Mabel Mora?a a Ignacio Sánchez Prado, eds. (2007). El arte de la ironía. Carlos Monsiváis ante la crítica. México: Era/UNAM.
-
Manuel Fernández Perera, ed. (2008). La literatura mexicana del siglo XX. México: FCE, Conaculta, Universidad Veracruzana.
-
Paul Ricoeur. (1993). Život, pravda, symbol. Praha: Oikúmené.
-
Roger Bartra. (1996). La jaula de la melancolía. Identidad y metamorfosis del mexicano. México: Grijalbo.
-
Xavier Rodríguez Ledesma. (2000). Escritores y poder. La dualidad republicana en México 1968-1994. México: UPN.
|