Vyučující
|
-
Esparza Daniel, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
V kurzu budou probírány následující bloky: 1. Historia y literatura: aprender historia a través de las obras literarias 2. Límites teóricos de los subgéneros "novela histórica" y "diarios de viaje". 3. La influencia de los diarios de viaje de extranjeros por Espana (Hans Christian Andersen, Olive Stone, Richard Ford, Dumas, etc.) 4. Diarios de viaje de espanoles en América 5. La importancia de los diarios de viaje para comprender la historia y la cultura de Espana y América. 6. La "imaginación" de la historia a través de la novela histórica
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Historický román a cestopis patří k velmi populárním literárním žánrům (podžánrům) ve vydavatelském prostředí. V rámci interdisciplinárního kontextu, společného literatuře a historii, spojené a komparativní studium těchto dvou žánrů (podžánrů) v rámci stejného volitelného předmětu je vhodné pro studium španělské filologie (literární modul) z následujících důvodů: A.Diplomová práce. V posledních letech stoupá zájem ze strany části studentů po psaní diplomových? prací vztahujících se k historickému románu a cestopisům (18.-19. století) B.Spojené studium historického románu a cestopisu rozšiřuje znalosti španělské historie a kultury. Také posiluje kritické a analytické myšlení studenta, neboť v případě historického románu vyžaduje schopnost rozlišit mezi zobrazením historie v románu a vlastní historií. C.Pomáhá porozumět procesu utváření národní identity, neboť historický román využívá symbolických prvků minulosti a reinterpretuje je v současnosti. Historický román je kulturním artefaktem, který ovlivňuje vnímání minulosti (čtenářů) a který v případě úspěchu může dokonce mít dopad na politicko-nacionalistickou mobilizaci. Také cestopisy nám nabízejí pohled cizinců na španělskou kulturu (18.-19. století), a tudíž vybízejí k reflexi identity týkající se toho, jak cizinci ovlivnili utváření španělské identity a jiných kolektivních identit. D.Dává možnost studovat z teoretického pohledu charakteristické rysy a limity daných žánrů (podžánrů) a rozšiřuje tak znalosti dalších žánrů (podžánrů), které obecné studium literatury nemůže pojmout do hloubky v povinných předmětech.
|
Předpoklady
|
Neni doporuceno studentum Bc. studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test, Závěrečná zpráva
- Aktivní účast na seminářích (prezentace ve španělštině, cvičení). Povolené jsou 3 neomluvené absence. - Domácí příprava na výuku (četba 25h, vypracování cvičení a prezentace 25h). - Psaná zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
Cercas, J. (2001). Soldados de Salamina. Barcelona.
-
Esteban, A. (1997). Literatura hispanoamericana.. Granada.
-
García Herranz, A. (2009). Sobre la novela histórica y su clasificación..
-
Guerreno, A.C. (1997). Viajeros británicos en la Espa?a del S. XVIII.. Granada.
-
Humboldt, A. (1988). Del Orinoco al Amazonas.. Barcelona.
-
Martín López, J. (1992). El viaje del descubrimiento. Notas y comentarios al Diario e Colón.. Madrid.
-
Musser, R. (ed). (2011). El viaje y la percepción del otro: viajeros por la Península Ibérica y sus descripciones (siglos XVIII-XIX)..
-
Rico, F. (1980). Historia y crítica de la literatura espaňola I, II.. Barcelona.
|