Název předmětu | Hispanoamerická literatura 20. století 2 |
---|---|
Kód předmětu | KRS/HAL2V |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 7 |
Vyučovací jazyk | Španělština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | nespecifikováno |
Studijní praxe | nespecifikováno |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
nespecifikováno
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Cílem kurzu je přiblížit kulturně-literární kontext období tzv. boomu hispanoamerické literatury v polovině šedesátých let 20. století. Tento literární fenomén, jinak též označovaný jako "nový hispanoamerický román", není chápán jako jakési jednotné generační hnutí či naopak jako výsledek čistě edičních zájmů (jak se často soudí), nýbrž jako souběžné působení několika literárních a mimoliterárních prvků. Jde především o souhru "exploze" tvůrčího potenciálu, tedy publikace výrazných románů experimentujících v oblasti literárního jazyka, struktury díla a využití mýtu (jde mimo jiné o autory jako je Carlos Fuentes, Gabriel García Márquez, Mario Vargas Llosa, Julio Cortázar) a o současné přehodnocení již vydané tvorby autorů (jako Miguel Ángel Asturias, Alejo Carpentier, Juan Rulfo či Augusto Roa Bastos), jejichž díla v kontextu "nového hispanoamerického románu" získala zásadní význam. Z mimoliterárního hlediska fenomén "boomu" podpořil: 1) příchod nové generace čtenářů, 2) ediční zájem velkých nakladatelství ve Španělsku, Argentině, Mexiku, apod., 3) utopické ideály vycházející z Kubánské revoluce a z nich vzniklý pocit sounáležitosti mezi hispanoamerickými intelektuály. S odstupem budou osvětleny rovněž literární označení jako "magický realismus" či "zázračné reálno", které se v souvislosti s vybranými autory boomu užívají.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Španělská filologie maior (2024) | Kategorie: Filologické vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Španělská filologie minor (2021) | Kategorie: Filologické vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Španělská filologie minor mezifakultní (2021) | Kategorie: Filologické vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Španělská filologie maior (2021) | Kategorie: Filologické vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Španělská filologie (2024) | Kategorie: Filologické vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Španělská filologie (2021) | Kategorie: Filologické vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |