Vyučující
|
-
Riebová Markéta, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah kurzu v blocích: Úvod: nástin politických, společenských a kulturních změn v Hispánské Americe v polovině 20. století, význam Kubánské revoluce v souvislosti s dynamikou mocenského postavení USA vůči ostatním latinskoamerickým zemím. Stručné osvětlení literárních vlivů, které vedly k renovaci hispanoamerické prózy a důrazu na její experimentální charakter. 1. Miguel Ángel Asturias y Alejo Carpentier. "Zázračné reálno". Vliv surrealismu vedoucí k obnově hispanoamerické prózy zevnitř objevením zvukomalby a autochtonních témat indiánské a afroamerické mytologie. Literárně-teoretický rozbor Asturiasova románu El se?or presidente (Pan prezident) a Carpentierova románu El reino de este mundo (Království z tohoto světa). 2. Gabriel García Márquez. García Márquez je autorem románu Cien aňos de soledad (Sto roků samoty), který znamenal průlom ve světovém čtenářském i odborném zájmu o hispanoamerickou literaturu ve 20. století. Seminář se zabývá literárně-teoretickým rozborem díla z hlediska prolínání mýtu-historie a lokálního-univerzálního, dále kategorií "magického realismu" a jeho různých (dez)interpretací v souvislosti se Sto roky samoty a nakonec též problematikou místa a času v románu. 3. Carlos Fuentes. Analýza románu La muerte de Artemio Cruz (1962, Smrt Artemia Cruze) z hlediska literárně-vědného (zaměřená především na kategorie vypravěče a literárního času) a socio-kulturního (mytizace Mexické revoluce v mexické literatuře). 4. Mario Vargas Llosa. Literárně-teoretický rozbor povídky Los cachorros (1967, Štěňata) jednoho ze tří nejdůležitějších představitelů boomu. Pozornost v semináři bude věnována také Llosově činnosti literárně-kritické a novinářské. 5. Julio Cortázar. Surrealistický vliv, ludický prvek a trhliny v realitě jako úhel pohledu při čtení povídky "La noche boca arriba" (1956, "Nocí naznak" ze sbírky Konec hry).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je přiblížit kulturně-literární kontext období tzv. boomu hispanoamerické literatury v polovině šedesátých let 20. století. Tento literární fenomén, jinak též označovaný jako "nový hispanoamerický román", není chápán jako jakési jednotné generační hnutí či naopak jako výsledek čistě edičních zájmů (jak se často soudí), nýbrž jako souběžné působení několika literárních a mimoliterárních prvků. Jde především o souhru "exploze" tvůrčího potenciálu, tedy publikace výrazných románů experimentujících v oblasti literárního jazyka, struktury díla a využití mýtu (jde mimo jiné o autory jako je Carlos Fuentes, Gabriel García Márquez, Mario Vargas Llosa, Julio Cortázar) a o současné přehodnocení již vydané tvorby autorů (jako Miguel Ángel Asturias, Alejo Carpentier, Juan Rulfo či Augusto Roa Bastos), jejichž díla v kontextu "nového hispanoamerického románu" získala zásadní význam. Z mimoliterárního hlediska fenomén "boomu" podpořil: 1) příchod nové generace čtenářů, 2) ediční zájem velkých nakladatelství ve Španělsku, Argentině, Mexiku, apod., 3) utopické ideály vycházející z Kubánské revoluce a z nich vzniklý pocit sounáležitosti mezi hispanoamerickými intelektuály. S odstupem budou osvětleny rovněž literární označení jako "magický realismus" či "zázračné reálno", které se v souvislosti s vybranými autory boomu užívají.
|
Předpoklady
|
Znalost španělštiny, kurz je veden ve španělštině.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta
1. pravidelná docházka a aktivní účast na přednáškách a seminářích 2. příprava na každou hodinu, znalost analyzovaného textu 3. písemná zkouška
|
Doporučená literatura
|
-
Alejo Carpentier. Los pasos perdidos/Ztracené kroky. jakékoliv vydání dostupné v češtině i ve španělštině.
-
Anna Housková. (1998). Imaginace Hispánské Ameriky. Praha: Torst.
-
Daniela Hodrová. (1994). Místa s tajemstvím. Praha: Koniasch Latin Press.
-
David Langmanovich. (1989). Estructura del cuento hispanamericano. Xalapa: Universidad Veracruzana.
-
Donald L. Shaw. (1999). Nueva narrativa hispanoamericana. Boom. Posboom. Posmodernism.. Madrid:Ediciones Cátedra.
-
Eva Lukavská. (2000). "Zázračné reálno" Magický realismus (Alejo Carpentier versus Gabriel García Márquez).. Brno: Host.
-
Gabriel García Márquez. Sto roků samoty. jakékoliv vydání dostupné v češtině i ve španělštině.
-
Giuseppe Bellini. (1997). Nueva historia de la literatura hispanoamericana. Madrid: Editorial Castalia.
-
Jean Franco. (2002). Historia de la literatura hispanoamericana. Barcelona: Ariel.
-
José Luis Sánchez Ferrer. (1990). El realismo mágico en la novela hispanoamericana.. Madrid: Anaya.
-
José Manuel Camacho Delgado a Fernando Díaz Ruiz. (2009). Gabriel García Márquez. La modernidad de un clásico. Madrid: Editorial Verbum.
-
José Manuel Camacho Delgado. (2006). Comentarios filológicos sobre el realismo mágico.. México: Arco Libros.
-
José Miguel Oviedo. (1997). Historia de la literatura hispanoamericana. Tomo 3. Postmodernismo, Vanguardia, Regionalismo.. Madrid: Alianza Editorial.
-
José Miguel Oviedo. (2002). Historia de la literatura hispanoamericana. Tomo 4. De Borges al presente.. Madrid: Alianza Editorial.
-
Julio Cortázar. El final del juego / Konec hry. jakékoliv vydání dostupné v češtině i ve španělštině.
-
Lucille Kerr, Alejandro Herrero-Olaizola. (2015). Teaching the Latin American Boom. New York: Modern Language Association of America.
-
Mario Vargas Llosa. Los cachorros. jakékoliv dostupné vydání.
-
Miguel Ángel Asturias. El seňor presidente / Pan prezident. jakékoliv dostupné v češtině i ve španělštině.
-
Mircea Eliade. (1967). Lo sagrado y lo profano.. Madrid: Ediciones Guadarrama.
-
Mircea Eliade. (1973). Mito y realidad. Madrid: Ediciones Guadarrama.
-
Seymour Menton. (1998). Historia verdadera del realismo mágico. México: FCE.
-
Stephen Minta. (1987). Gabriel García Márquez. Writer of Colombia.. London: Jonathan Cape.
|