Vyučující
|
-
Zajícová Lenka, prof. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Isidor Sevillský, Etymologie a přechod od antiky ke středověku. 2. Středověká reflexe o jazyku ve Španělsku. První traktáty o španělštině. 3. Renesanční reflexe o jazyku; Antonio de Nebrija; Juan de Valdés. 4. Otázka původu španělštiny a prvního jazyka na Pyrenejském poloostrově, teorie o úpadku latiny. 5. Jazykovědné myšlení v 17. a 18. století. Misionářská lingvistika a Lorenzo Hervás y Panduro. RAE. 6. Španělská jazykověda v 19. století; deskriptivní gramatika Vicenta Salvá; pozdní vliv Port-Royalu. 7. Andrés Bello a počátky jazykovědy v Latinské Americe. Rufino José Cuervo v Kolumbii, Hanssen a Lenz v Chile. 8. Ramón Menéndez Pidal a "madridská škola". 9. Amado Alonso a Filologický institut v Buenos Aires. Španělští lingvisté v exilu a zahraniční hispanisté. Coseriu. 10. Tendence ve Španělsku v 2. pol. 20. století. CSIC. Strukturalismus a jiné směry. 11. Tendence v Latinské Americe v 2. pol. 20. století. Instituto Caro y Cuervo. Colegio de México. Buenos Aires a Montevideo. ALFAL. Sociolingvistika. 12. Španělská a hispanoamerická lingvistika v 21. století. Současné tendence, výzkumné zájmy a projekty. Role a ideologie oficiálních institucí (RAE a ASALE. Instituto Cervantes).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
nespecifikováno
|
Výstupy z učení
|
Výuka je zaměřena na poznání historického vývoje španělské jazykovědy od jejích počátků až po lingvistické teorie 20. a 21. stol. Pozornost bude věnována zejména aklimatizaci světových lingvistických teorií ve španělském prostředí.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Písemná zkouška, aktivní účast na seminářích (analýza textů, např. Arte de trovar, Villena; Prólogo a la Gramática, Nebrija; Diálogo de la lengua, Valdés; Prólogo al Diccionario de Autoridades; Prólogo a la Gramática 1771 aj.)
|
Doporučená literatura
|
|