Předmět: Dějiny a kultura Latinské Ameriky 1

» Seznam fakult » FIF » KRS
Název předmětu Dějiny a kultura Latinské Ameriky 1
Kód předmětu KRS/DLA1N
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Španělština
Statut předmětu Povinný, Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Hromada Jakub, Mgr. Ph.D.
  • Riebová Markéta, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsah kurzu v blocích: Úvod: základní orientace v terminologii a problematika nejednoznačnosti určitých pojmů. 1. Nejznámější mesoamerické civilizace. 2. Incká říše. 3. "Objevení" Ameriky. 4. Koloniální hispánská Amerika. 5. Boje za nezávislost hispánské Ameriky.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Kurz seznamuje posluchače se základním přehledem předkolumbovské historie, stěžejními událostmi týkajícími se objevení tzv. Nového Světa a jeho kolonizace, s charakteristikou koloniální společnosti v hispánské Americe a s hlavními milníky tzv. válek za nezávislost.
- Vhled do politického, sociálního, ekonomického i kulturního vývoje v Latinské Americe od předkolumbovských dob až po počátek 19. století. - Získání základní historiografické a uměleckovědné terminologie. - Rozvinutí schopnosti odborné polemiky.
Předpoklady
Základní znalost španělštiny, kurz je veden ve španělštině.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Písemný test

1. pravidelná docházka a aktivní účast na přednáškách a seminářích 2. krátká přednáška na zadané téma
Doporučená literatura
  • Bohumír Roedl. (2007). Dějiny Peru a Bolívie. Praha: Lidové noviny.
  • Enrique Florescano. (2010). Actores y escenarios de la independencia. México: FCE.
  • Enrique Florescano. (2009). Los orígenes del poder en Mesoamérica. México: FCE.
  • Enrique Florescano. (2012). Quetzalcóatl y los mitos fundadores de Mesoamérica. México: FCE.
  • Friedrich Katz. (1989). Staré americké civilizace. Praha: Odeon.
  • Germán Vázquez, Nelson Martínez Díaz. (1990). Historia de América Latina. Madrid: Alianza Editorial.
  • Jiří Chalupa. (1999). Dějiny Argentiny, Uruguaye a Chile. Praha: Lidové noviny.
  • Josef Opatrný. (1998). Amerika v proměnách staletí.. Praha: Libri.
  • Josef Opatrný. (2002). Kuba. Stručná historie států. Praha: Libri.
  • Juan Archibaldo Lanús. (2012). La Argentina inconlusa. Buenos Aires: El Ateneo.
  • kolektiv autorů. (2004). Historia general de México. México: Colegio de México.
  • Oldřich Kašpar, Eva Mánková. (1999). Dějiny Mexika. Praha: Lidové noviny.
  • Pavel Štěpánek. (2002). Umění mexických indiánských civilizací. Olomouc: UPOL.
  • Stephen Greenblatt. (2004). Podivuhodná vlastnictví. Zázraky Nového světa.. Praha: Karolinum.
  • Tulio Halperin Donghi. (1996). Historia contemporánea de América Latina. Madrid: Alianza Editorial.
  • Tzvetan Todorov. (1996). Dobytí Ameriky: problém druhého. Praha: Mladá fronta.
  • William Hickling Presscott. (1956). Dějiny dobytí Mexika. Praha: Orbis.
  • William Hickling Presscott. (1980). Dějiny dobytí Peru. Praha: Panorama.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Španělská filologie maior (2019) Kategorie: Filologické vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Španělská filologie minor (2019) Kategorie: Filologické vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Španělská filologie (2019) Kategorie: Filologické vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Italština a italská kultura (2020) Kategorie: Filologické vědy 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní