Vyučující
|
-
Nakládalová Iveta, Mgr. Ph.D.
-
Hromada Jakub, Mgr. Ph.D.
-
Nemrava Daniel, prof. Mgr. Ph.D.
-
Riebová Markéta, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
V kurzu budou probírána následující témata: - První obyvatelé amerického kontinentu a jejich první kultury (Olmékové, Teotihuacán, Tiahuanaco, Chavín, Nazca, Moche). - Velké předkolumbovské kultury (Mayové, Aztékové, Inkové). - Setkání-střet Starého a Nového světa ? Objevení a Dobytí (destrukce předkolumbovských kultur, nástup západní civilizace a jeho důsledky). - Kolonie ? (proces tzv. mestizaje, kulturní synkretismus, koloniální architektura, umění a literatura). - Boj za nezávislost ? (konflikt mezi kreoly a tzv. peninsulares, jejich politické, hospodářské, společenské a kulturní důsledky). - Zrod latinskoamerických zemí ? (složitý a komplikovaný vznik nových politických, hospodářských, společenských a kulturních struktur, neméně složitá konstrukce nových národních identit vznikajících státních celků).
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zápočet
- 25 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Deskripce a analýza vývoje latinskoamerické společnosti od předkolumbovských dob až po počátek 19. století a rozpad španělské Kolonie do jednotlivých nezávislých států. Vedle politických, ekonomických a sociálních faktorů je kladen důraz zejména na oblast kultury a umění.
- Detailní pochopení politického, sociálního, ekonomického i kulturního vývoje v Latinské Americe od předkolumbovských dob až po počátek 19. století. - Získání základní historiografické a uměleckovědné terminologie. - Rozvinutí schopnosti odborné polemiky.
|
Předpoklady
|
Žádné.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Seminární práce
1. Pravidelná docházka a aktivní účast na přednáškách a seminářích. 2. Příprava na každou hodinu, předběžné studium doporučených textů a seznámení se s vybranými artefakty, obojí nutné pro pochopení výkladu. 3. U zkoušky se prověřuje orientace v politických, sociálních, ekonomických i kulturních souvislostech daného období.
|
Doporučená literatura
|
-
Malamud, C. (2005). Historia de América. Madrid.
-
Martínez Díaz, N. ? Vázquez, G. (1990). Historia de América Latina . Madrid.
-
Opatrný, J. (1998). Amerika v proměnách staletí. Praha.
|