Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
V kurzu budou probrána následující témata: 1) Pojetí textu, diskursu, kontextu; disciplíny, které se zabývají analýzou diskursu 2) Koheze a koherence a jejich mechanismy, discourse markers, funkční větná perspektiva 3) Interpersonální vztahy v diskursu: obraz aktéra, negativní a pozitivní zdvořilost a její vyjádření 4) Vyjádření subjektivity v diskursu: modalita 5) Polyfonie diskursu, intertextualita a interdiskursivita 6) Teorie mluvních aktů, implicitní významy a jejich interpretace, Griceův princip kooperace, konverzační implikatury, teorie relevance
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je poskytnout úvod do textové lingvistiky a pragmalingvistiky a seznámit studenty se základními pojmy jako text, kontext, koherence, makrostruktura/mikrostruktura, mluvní akty, modalita, discourse markers atd. Pozornost je věnována aplikaci teoretických poznatků na reálné texty.
Student rozumí konceptům z oblasti pragmatiky a analýzy diskurzu a umí je aplikovat na reálné španělsky psané texty. Student rozumí způsobům organizace textu, jeho zakotvení v kontextu a chápe procesy interpretace textu. Student umí odhalit chyby v textové výstavbě a umí je opravit
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Písemná zkouška
Závěrečná písemná zkouška, povinná četba ke každému tématu v rozsahu cca. 200 stran odborného textu ve španělštině, aktivní účast na kurzu.
|
Doporučená literatura
|
-
Casamiglia Blancafort, H. ? Tusón Valls. (2012). Cosas del decir. Manual de análisis de discurso. Barcelona.
-
Cortés, L. - Comacho, M. M. (2005). Unidades de segmentación y marcadores del discurso. Madrid.
-
Portolés, J. (2004). Pragmática para hispanistas. Madrid.
|