Vyučující
|
-
Gutiérrez Rubio Enrique, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
V kurzu budou probírány následující tematické bloky: 1. Generativní přístup vs. kognitivní přístup 2. Kognitivní lingvistika od svých počátků po současnost 3. Teorie konceptuální metafory a metonymie (Lakoff) 4. Kognitivní sémantika 5. Kognitivní gramatika 6. Kognitivní lingvistika ve světě a v ČR 7. Frazeologie a kognitivní lingvistika 8. Kognitivní lingvistika a překladatelství
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Semestrální práce
- 150 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 75 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je představit podrobně principy kognitivní lingvistiky studentům postgraduálního studia. Tento jazykovědný přístup, který se objevil v USA na konci 70. let, je v současnosti velmi rozšířen nejen v USA, ale i v mnoha jiných výzkumných centrech a univerzitách celé Evropy včetně románských zemí. V rámci předmětu se budou postgraduální studenti románských jazyků zabývat následujícími tematickými okruhy (vždy se zaměřením na románské jazyky): 1. Úvod do kognitivní lingvistiky (původ, principy a tendence) 2. Pojmová metafora a metonymie 3. Kognitivní sémantika 4. Kognitivní gramatika 5. Kognitivní lingvistika a frazeologie
1. Porozumění pojmu kognitivní lingvistika a vymezení této teorie v rámci lingvistiky 2. Význam kognitivní lingvistiky v rámci historického vývoje jazykovědy 3. Pochopení principů teorie konceptuální metafory a metonymie, kognitivní sémantiky a gramatiky 4. Schopnost aplikovat teorie kognitivní lingvistiky i na překladatelství a frazeologii
|
Předpoklady
|
Bez předpokladů.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Seminární práce
1. pravidelná docházka a aktivní účast na přednáškách a seminářích 2. příprava na každou hodinu
|
Doporučená literatura
|
-
Croft, W., Cruse, A. D. (2004). Cognitive linguistics. Cambridge.
-
Lakoff, G. (2006). Ženy, oheň a nebezpečné věci: co kategorie vypovídají o naší mysli. Praha.
-
Lakoff, G., Johnson, M. (2002). Metafory, kterými žijeme. Brno.
-
Taylor, J. R. (2002). Cognitive Grammar. New York.
-
Vaňková, I. et al. (2005). Co na srdci, to na jazyku: kapitoly z kognitivní lingvistiky. Praha.
|