Předmět: Kognitivní lingvistika

» Seznam fakult » FIF » KRS
Název předmětu Kognitivní lingvistika
Kód předmětu KRS/92AKL
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Gutiérrez Rubio Enrique, doc. Mgr. Ph.D.
  • Zajícová Lenka, prof. Mgr. Ph.D.
  • Černý Jiří, prof. PhDr. CSc.
Obsah předmětu
V kurzu budou probírány následující tematické bloky: 1. Generativní přístup vs. kognitivní přístup 2. Kognitivní lingvistika od svých počátků po současnost 3. Teorie konceptuální metafory a metonymie (Lakoff) 4. Kognitivní sémantika 5. Kognitivní gramatika 6. Kognitivní lingvistika ve světě a v ČR 7. Frazeologie a kognitivní lingvistika 8. Kognitivní lingvistika a překladatelství

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Semestrální práce - 150 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 75 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 25 hodin za semestr
Výstupy z učení
Cílem kurzu je seznámit studenty se základy, vývojem a také současným stavem kognitivní lingvistiky. V kurzu se zaměříme především na správné uchopení a ukotvení pojmu kognitivní lingvistika a její místo v rámci současné lingvistiky. Náplní kurzu bude také krátký exkurz do historie této poměrně mladé a pro mnohé neznámé lingvistické teorie. Mimo jiné také její vztah ke generativní lingvistice. Hlavním cílem bude pak studentům představit nejdůležitější odvětví kognitivní lingvistiky (teorie konceptuální metafory a metonymie; kognitivní sémantika; kognitivní gramatika).
1. Porozumění pojmu kognitivní lingvistika a vymezení této teorie v rámci lingvistiky 2. Význam kognitivní lingvistiky v rámci historického vývoje jazykovědy 3. Pochopení principů teorie konceptuální metafory a metonymie, kognitivní sémantiky a gramatiky 4. Schopnost aplikovat teorie kognitivní lingvistiky i na překladatelství a frazeologii
Předpoklady
Bez předpokladů.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

1. pravidelná docházka a aktivní účast na přednáškách a seminářích 2. příprava na každou hodinu
Doporučená literatura
  • Croft, W., Cruse, A. D. (2004). Cognitive linguistics. Cambridge.
  • Lakoff, G. (2006). Ženy, oheň a nebezpečné věci: co kategorie vypovídají o naší mysli. Praha.
  • Lakoff, G., Johnson, M. (2002). Metafory, kterými žijeme. Brno.
  • Taylor, J. R. (2002). Cognitive Grammar. New York.
  • Vaňková, I. et al. (2005). Co na srdci, to na jazyku: kapitoly z kognitivní lingvistiky. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Románské jazyky (2021_2024) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Románské jazyky (14) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Románské jazyky (2021_2024) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -