Předmět: Metodologický seminář DSP Románské jazyky

» Seznam fakult » FIF » KRS
Název předmětu Metodologický seminář DSP Románské jazyky
Kód předmětu KRS/91AMR
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Čeština, Francouzština, Španělština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Zajícová Lenka, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Obsahem kurzu je jednak seznámení s různými metodami lingvistického výzkumu (prezentovaných případně formou přednášek-workshopů význačných hostujících romanistů), jednak prezentace badatelských záměrů a dílčích výzkumů studentů ústní i písemnou formou, jednak podrobná odborná analýza a diskuse nad studentskými pracemi. Díky tomu si student prohloubí znalosti a dovednosti v oblasti jak výzkumných metod, tak prezentace vlastní vědecké práce, a to zejména v následujících tématech: základy lingvistické metodologie, struktura vědecké práce, citování a bibliografické odkazy, kritické hodnocení vědecké práce, typografické zásady při psaní vědeckých prací, zpracování odborného článku, elektronické publikování, redakční činnost, etické otázky související s publikováním.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
  • Semestrální práce - 150 hodin za semestr
  • Domácí příprava na výuku - 75 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 25 hodin za semestr
Výstupy z učení
Prohloubení znalostí a dovedností studentů v oblasti metod výzkumu a prezentace vlastní vědecké práce.
Způsobilost prezentovat výsledky vlastní vědecké práce na odpovídající úrovni.
Předpoklady
Bez předpokladů.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Seminární práce

Aktivní účast na výuce, prezentace badatelského záměru nebo dílčího výzkumu ústní i písemnou formou.
Doporučená literatura
  • Čermák, František. (1997). Základy lingvistické metodologie: Nástin hlavních principů na pozadí obecné teorie vědy. Praha.
  • Čmejrková, S.-Daneš, F.-Světlá, J. (1999). Jak napsat odborný text. Praha, Leda.
  • Gibaldi, Joseph. (2003). MLA Handbook for Writers of Research Papers. New York.
  • Martínez de Sousa, José. (2007). Manual de estilo de la lengua espanola. Gijón.
  • Martínez de Sousa, José. (2004). Ortografía y ortotipografía del espanol actual. Gijón.
  • Meško, D., Katuščák, D., Findra, J. a kol. (2006). Akademická příručka. Osveta Martin.
  • Milroy, Lesley - Gordon, Matthew. Sociolingvistika: Metody a interpretace. Praha: Karolinum, 2012.
  • Pistorius, Vladimír. (2011). Jak se dělá kniha. Praha.
  • Real Academia Espa?ola a Asociación de Academias de la Lengua Espa?ola. (2010). Ortografía de la lengua espa?ola. Madrid: Espasa.
  • University of Chicago Press. (2003). The Chicago Manual of Style: The Essential Guide for Writers, Editors, and Publishers. Chicago.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Románské jazyky (2021_2024) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Románské jazyky (14) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Románské jazyky (2021_2024) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -