Cílem semináře je prohloubení znalostí a dovedností studentů v oblasti přípravy vědeckého projektu a jeho prezentace. Obsahem semináře je jednak seznámení s různými metodami lingvistického výzkumu (včetně metod korpusové lingvistiky a dalších metod "digital humanities"), jednak prezentace badatelských záměrů studentů (ústní i písemnou formou), jednak podrobná odborná analýza a diskuse nad těmito pracemi. Díky tomu si student prohloubí znalosti a dovednosti v oblasti prezentace vlastní vědecké práce, a to zejména v následujících tématech: základy lingvistické metodologie, struktura vědecké práce, kritické hodnocení vědecké práce, vědecká diskuse, vypracování odborného textu, citování a bibliografické odkazy, typografické zásady při psaní vědeckých prací, etické otázky související s výzkumem a publikováním apod. Na základě zapracování případných podnětů komise k badatelskému projektu z přijímacího řízení a následných konzultací se svým školitelem během zimního semestru 1. ročníku vypracuje student svůj badatelský projekt formou písemné práce o rozsahu minimálně 5 normostran provedené v odpovídající obsahové i formální kvalitě, kterou zašle dva týdny před termínem semináře garantovi. Tento písemný badatelský projekt obsahuje zejména cíle výzkumu, výzkumné otázky a hypotézy, specifikaci typu výzkumu (kvalitativní, kvantitativní, smíšený), charakteristiku výzkumného souboru, metody získávání a analýzy dat, případné etické aspekty a rizika výzkumu a návrhy na jejich řešení a časový harmonogram. Tato práce bude přeposlána všem účastníkům semináře ke komentářům. Na semináři student dále představí svůj projekt ústní formou v podobě dvacetiminutové přednášky s prezentací. Pro písemnou práci, prezentaci a přednášku nesmí být užito stejného jazyka, nýbrž minimálně dvou různých (románské jazyky, angličtina, čeština), aby bylo zaručeno, že jí dobře porozumí i studenti jiného jazykového zaměření (např. písemná práce v angličtině a přednáška a prezentace v románském jazyce studentova zaměření). Konkrétní jazykovou kombinaci si volí student po konzultaci se školitelem. Dále si student ke každému příspěvku kolegů na základě prostudování písemné práce, případně přednášky a prezentace připraví nejméně jeden dotaz či komentář týkající se metodologické, obsahové nebo formální stránky práce.
|