Název předmětu | Lingvistika románských jazyků |
---|---|
Kód předmětu | KRS/91ALI |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Doktorský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 10 |
Vyučovací jazyk | Čeština, Francouzština, Španělština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Hlavní tematické okruhy: 1. Lingvistika románských jazyků: obsah a rozsah. Románské jazyky a dialekty. 2. Předvědecké období a počátky vědeckého období ve studiu románských jazyků. Historicko-komparativní metoda. 3. Strukturalismus a současné lingvistické směry ve studiu románských jazyků. 4. Pomezní disciplíny a jejich přínos k synchronnímu a diachronnímu studiu románských jazyků. 4. Fonetika a fonologie. Různé teoretické přístupy ke studiu zvukové stránky jazyka v rámci jednotlivých románských jazyků. Fonetické změny ve vývoji románských jazyků. 6. Morfologie. Různé teoretické přístupy ke studiu struktury slov v rámci jednotlivých románských jazyků. Morfologické změny ve vývoji románských jazyků. 7. Syntax. Různé teoretické přístupy ke studiu struktury vět v rámci jednotlivých románských jazyků. Syntaktické změny ve vývoji románských jazyků. 8. Lexikologie. Různé teoretické přístupy ke studiu struktury slovní zásoby v rámci jednotlivých románských jazyků. 9. Sémantika a pragmatika. Různé teoretické přístupy ke studiu významu v rámci jednotlivých románských jazyků. 10. Typologická klasifikace románských jazyků. Hlavní rysy románských jazyků. 11. Geografická a sociální variace románských jazyků. 12. Jazyková politika a jazykové plánování v rmánských zemích. Formování normativních variant románských jazyků. Jazykový kontakt v románských zemích.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je zasazení studentových znalostí z oblasti obecné lingvistiky a lingvistiky konkrétního románského jazyka jeho zaměření (španělštiny, francouzštiny, italštiny či portugalštiny) do kontextu lingvistiky ostatních románských jazyků a současně zásadní prohloubení znalostí v oblasti jazykového a tematického zaměření jeho badatelského projektu. Díky komparaci s charakteristikami jazyků stejné jazykové rodiny, s teoretickými koncepcemi využívanými při jejich analýze a se stavem výzkumu v tématech paralelních s tématem jeho badatelského projektu si student prohlubuje znalosti teoretických modelů a metodologických přístupů, které vede ke zkvalitnění práce na badatelském projektu i jeho výstupů. Předmět sestává z úvodní společné přednášky a semináře, které představí hlavní koncepce, pojmy a cíle studijního předmětu a z individuálních konzultací (v rozsahu dle potřeb doktoranda) a přípravy na zkoušku na základě předepsané studijní literatury. Obsahem zkoušky je vedle níže uvedených tematických okruhů i jeden širší tematický okruh daný jazykovým a tematickým zaměřením studentova projektu, ke kterému je mu školitelem doporučena odborná, garantem schválená studijní literatura týkající se konkrétní lingvistické disciplíny a záběru studentova disertačního projektu.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Románské jazyky (2021) | Kategorie: Filologické vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Románské jazyky (2021) | Kategorie: Filologické vědy | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |