Vyučující
|
-
Matoušková Jiřina, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Probírané tematické bloky: 1. Kritika univerzitní, Gustave Lanson 2. Bachelardovo pojetí prostoru, teorie čtyř elementů 3. Teorie Henriho Bergsona a jejich aplikace na literární dílo, trvání, původ komiky 4. Psychokritické přístupy Charlese Maurona 5. Strukturalismus a Roland Barthes 6. Pouletovo pojetí času 7. Julia Kristeva
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je přehledně seznámit posluchače s hlavními vývojovými tendencemi v moderní francouzské literární kritice a s jejími představiteli.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozhovor
Podmínkou splnění předmětu je pravidelná docházka, aktivní účast na přednáškách a seminářích, příprava na výuku a prostudování příslušné odborné literatury. U zkoušky se prověřuje orientace v jednotlivých literárně-kritických teoriích a schopnost jejich aplikace na konkrétní literární dílo.
|
Doporučená literatura
|
-
Bergez, D. (1990). Méthodes critiques pour l´analyse littéraire,. Paris: Nathan.
-
Bergez, D. (2016). Courants critiques et analyse littéraire. Paris: Armand Colin.
-
Blanchot, M.. (1995). L´Espace littéraire, . Paris, Gallimard.
-
Roger, J. (2001). La critique littéraire. Paris.
-
Tadié, J.-Y.. (1987). La Critique littériare au XXe si?cle. Paris.
-
Vasseviere, J. ? Toursel, N. (2015). Littérature : 150 textes théoriques et critiques. Paris, Armand Collin.
|